پیری مغزی چیست؟

۰۱م آذر ،

پیری مغزی همان تحلیل و آسیب سلولهای مغزی است که سبب اختلال در حافظه و شناخت می گردد.

دکتر معتمد، متخصص مغز و اعصاب، در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: معمولا با افزایش سن تمامی سیستم های بدن از جمله شنوایی، گفتاری، حرکتی، تعادلی و سیستم عصبی تحلیل می گردد، بنابراین چیزی که اصطلاحا پیری مغزی نام گرفته تحلیل و آسیب سلول های مغز با افزایش سن است.

وی اینگونه ادامه داد: زمانی که سلولهای مغزی تحلیل می روند و دچار آسیب می شوند، اختلالات بسیاری در حالات رفتاری فرد به وجود می آید که مهمترین اختلال در حافظه و شناخت رخ می دهد.

دکتر معتمد با بیان اینکه چه عواملی تحلیل سلول های مغزی را سرعت می بخشد گفت: علاوه براینکه بیماریهایی چون فشار خون کنترل نشده، دیابت، چربی خون، بیماری های تغذیه، کشیدن سیگار و مصرف الکل ابتلا به این بیماری را تسریع می کند، در بعضی اشخاص هم که دارای زمینه های ژنتیکی می باشند تحلیل سلول های مغزی و آسیب به آن ها زودتر و دل سنین پایین تر رخ می دهد.

وی افزود: اشخاصی که دارای تحصیلات بالاتر و ساعات مطالعات بیشتر بوده و علاوه بر زبان مادری بر زبان دیگری نیز تسلط دارند، دیرتر و کم تر تحلیل سلولهای مغزی می شوند و در مقابل اشخاصی که تحصیلات پایین تری دارند و میزان مطالعه ی ان ها کمتر است بیشتر در معرض پیر مغزی قرار می گیرند.

این متخصص مغز و اعصاب، برای جلوگیری از ابتلا به پیر مغزی زود هنگام اینگونه پیشنهاد کرد: با اینکه تحلیل و آسیب سلول های مغزی هنوز سبب قطعی و مشخصی ندارد ولی مسائل و مشکلات محیطی و مواردی که ذکر شد این آسیب ها را تسریع می کند بنابراین علاوه بر فعالیت های ذهنی، داشتن تغذیه ی مناسب و سرشار از ویتامین ها و ورز روزانه لازم و ضروری است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.