پیشرفت فیزیکی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۵۵ درصد اعلام شد

مهندس احمد شریعتمداری پنجشنبه پس از بازدید استاندار، مسوولان، معتمدین و همچنین ائمه جمعه و جماعت شیعه و اهل سنت بندرعباس از این طرح در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این پالایشگاه شامل سه پروژه انتقال میعانات گازی از عسلویه به طول ۴۰۰ کیلومتر، آبگیراز دریا با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در ساعت و احداث پالایشگاه ۳۶۰هزار بشکه ای است.

به گفته وی، دو پروژه انتقال روزانه ۳۶۰هزار بشکه میعانات گازی وهمچنین آبگیر(تامین آب پالایشگاه) به ترتیب با ۹۸و ۹۱درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام آخرین تست ها هستند که اواخر پاییز امسال افتتاح می شوند و پالایشگاه نیز با ۴۸و نیم درصد پیشرفت در حال نصب تجهیزات است.

‘ حجم آب ورودی تصفیه شده به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس یک و نیم برابر میزان آب آشامیدنی حال حاضر شهر تهران است که با لوله هایی به قطر بیش از دو متر( دو شاخه) وارد و به مصرف آتش نشانی، آشامیدنی، خنک سازی تجهیزات پالایشگاهی، تولید بخار می رسد و مابقی آن نیز به دریا باز می گردد’.

این مقام مسوول ابراز داشت: عملیات احداث منابع ذخیره تولیدات و همچنین مواد اولیه در منطقه اصلی پالایشگاه به تعداد ۵۵ مخزن از جمله ۱۳مخزن کروی با ظرفیت های مختلف از جمله ۴۰۰ و ۵۰۰ هزاربشکه ای پایان یافته که با توجه به سرعت بالای کار و کمک به ذخیره سازی مواد نفتی کشور مورد تحسین وزارت نفت واقع شده است.

شریعتمداری گفت: تعداد پنج مخزن بزرگ ۵۰۰ هزار بشکه ای با بسیج عمومی نیروها درماه مبارک رمضان (مرداد ماه) گرم ترین ماه در بندرعباس احداث و راه اندازی شد که با ایجاد هفت کیلومتر لوله نفت بین دو پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج فارس عملیاتی و آماده ذخیره نیز شده اند.

مدیر پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیان اضافه کرد: این پالایشگاه نفت شامل سه فاز هر یک به ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و درمجموع ۳۶۰ هزار بشکه است که مرحله اول آن در قالب طرح مهر ماندگار خردادماه سال آینده (۹۲خورشیدی) به بهره برداری می رسد.

به گفته وی، مراحل بعدی نیز به فاصله زمانی چهار ماه تا انتهای سال ۹۲ به بهره برداری می رسد که اواخر سال آینده این پالایشگاه به صورت کامل وارد چرخه تولید انواع فرآورده های نفتی شده که در نتیجه آن جمهوری اسلامی ایران به یکی از صادرکنندگان اصلی بنزین تبدیل می شود.

با بهره برداری از این طرح روزانه ۲۷میلیون لیتر بنزین معمولی، ۹ میلیون لیتر بنزین سوپر،۱۴ میلیون لیتر گازوئیل، سه میلیون و ۳۷هزار لیتر سوخت جت، سه میلیون و ۸۱هزار لیتر گاز مایع، ۱۳۰تن گوگرد و ۴۶۸تن هیدروژن تولید می شود.

وی با تشریح اهمیت این طرح اظهارداشت: با بهره برداری کامل از آن ایران به یکی از صادر کنندگان انواع بنزین معمولی و سوپر تولیدی مطابق استانداردهای کیفی اروپا و همچنین گازوئیل، سوخت جت، گاز مایع ، گوگرد و هیدروژن تبدیل می شود.

وی ازمهم ترین اهداف اجرای طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بندرعباس به جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش تر، اشتغالزایی بیشتر، ایجاد ارزش افزوده بیشتر بر میعانات گازی تولید در پالایشگاههای گازی پارس جنوبی، تولید محصول با استانداردهای کیفی اروپا و پالایش روزانه۳۶۰هزار بشکه میعانات گازی اشاره کرد.

این مقام مسوول با تشریح توجیه اقتصادی این طرح به ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به دیگر پالایشگاههای نفت خام کشور، تولید بیش از۷۵درصد بنزین و گازوئیل از میعانات گازی، تسهیل در صادرات فرآورده های تولیدی و استفاده از تاسیسات زیربنایی منطقه بندرعباس در دهانه خلیج فارس اشاره کرد.

وی مجموع اعتبارات این طرح را سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو ذکر کرد و گفت: با توجه به پیشرفت حاصله تاکنون یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یور سرمایه گذاری شده است.

هم زمان با هفته دولت به ابتکار استاندار هرمزگان، عده ای از معتمدین محله ها، شورایاران، مدیران کل، فرماندهان نظامی و انتظامی، هنرمندان، روحانیان و ائمه جمعه و جماعت شیعه و سنی و همچنین ورزشکاران بندرعباس از طرحها و پروژه های مهر ماندگار که قرار است تا قبل از خرداد ماه سال آینده افتتاح شوند، بازدید کردند.ک/۳

۵۱۲/۶۶۸/۶۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۰۹۱۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.