پیشنهاد ایران برای ایجاد مرکز منطقه‌ای مدیریت ریسک و تاب‌آوری زلزله تصویب شد

پیشنهاد ایران برای ایجاد مرکز منطقه‌ای نوع ۲ یونسکو در زمینه مدیریت ریسک و تاب آوری زلزله در ایران به تصویب مجمع عمومی یونسکو رسید.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، با توجه به خطر بالای زلزله در ایران و کشورهای منطقه و توانمندی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در انجام مطالعات مدیریت ریسک زلزله، در سال درخواست ایجاد “مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت ریسک و تاب آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا” به عنوان مرکز منطقه‌ نوع ۲ یونسکو، توسط پژوهشگاه و با همکاری نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و کمیسیون ملی یونسکو به دفتر یونسکو در پاریس ارسال شد.

پس از انجام ارزیابی‌های مختلف توسط کارشناسان یونسکو و تایید توانمندی پژوهشگاه برای تأسیس این مرکز مذکور، ایجاد این مرکز به تأیید کمیته اجرایی یونسکو و ایجاد این مرکز در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در چهلمین مجمع عمومی یونسکو در پاریس و با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای عضو، مطرح شد و با اجماع به تصویب رسید. 

در این نشست ایجاد ۵ مرکز منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف به تصویب رسید که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، تنها مورد مصوب در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا بوده است.

تصویب اعطای این مرکز به جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی یونسکو، فرصتی ویژه برای کشور در این شرایط محسوب می‌شود که می‌تواند ضمن تثبیت جایگاه علمی کشور در این عرصه در منطقه و جهان، افق‌های جدید همکاری منطقه‌ای را برای کشور فراهم کند.

بر اساس اعلام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، در حال حاضر و به منظور اجرایی شدن این مصوبه، موافقتنامه مرتبط در مراحل انجام اقدامات اداری بوده و پس از اخذ تاییدیه هیات وزیران و امضای اسناد مرتبط توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرکل یونسکو، برای اخذ تاییدیه نهایی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.