پیش​بینی زیباکلام درباره آینده سیاسی احمدی‎نژاد و اصولگرا بودن رئیس​جمهور بعد/ اگر یک دهم شهامت و جسارت احمدی‎نژاد را خاتمی داشت، …..

به گزارش خبرآنلاین، صادق زیباکلام در گفت و گویی آینده سیاسی دولت دهم و در راس آن محمود احمدی نژاد را بررسی کرده است.
گزیده اظهارات وی در گفت و گو با هفته نامه پنجره در ادامه می آید:
• سؤال درباره آینده سیاسی احمدی نژاد بسیار پیچیده و دشوار است اما من شخصا فکر می‎کنم اگر اصول‎گرایان به‎دلیل آن‎که ایشان با رهبری زاویه پیدا کرده است، وی را بازنشسته اجباری نکنند به‎ عنوان استاد در دانشگاه علم‎و‎صنعت باقی خواهند ماند. اما قطعا برای برخی از نزدیکان ایشان مثل آقای اسفندیار رحیم مشایی، محمدرضا رحیمی، حمید بقایی و… پرونده‎‎هایی تشکیل و برای آن‎‎ها مشکل ایجاد می‎شود.
• احمدی‎نژاد دو صفت دارد که واقعا صفات برجسته‎ای است. این صفات متأسفانه حکم کیمیا را در میان رجال سیاسی ما دارد. اولین صفت ایشان، این است که فوق‎العاده آدم با شهامت، شجاع و جسوری است. اگر یک دهم شهامت و جسارت احمدی‎نژاد را آقای خاتمی داشت، هم وضع کشور و هم وضع اصلاح‎طلبان خیلی بهتر از آن چیزی می‎شد که امروزه هست. صفت دوم آقای احمدی‎نژاد این است که ایشان درجه‎ای از پایبندی و تعهد و رفاقت را برای کسانی که با ایشان کار کرده و بیعت کردند رعایت می‎کند.
• اگر ایستادگی احمدی نژاد برای رحیم‎مشایی نبود، من فکر می‎کنم تا حالا برای آقای مشایی مشکل پیش آمده بود؛ اما دیدیم که آقای احمدی‎نژاد خیلی چیز‎ها را برای مشایی از دست داد ولی حاضر نشد که مشایی له شود.
• با این‎که من از خیلی جهات مخالف نگاه و سیاست‎‎های آقای احمدی‎نژاد هستم ولی معتقدم که ایشان همچنان از یک محبوبیت قابل توجهی در بین اقشار و لایه‎‎های محروم‎تر جامعه برخوردار است و هنوز هم با وجود این گرانی‎‎ها و مشکلات، اگر فردا ایشان در انتخاباتی شرکت کنند راحت بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی می‎آورند و هیچ چهره و شخصیت اصول‎گرایی را من سراغ ندارم که حتی نصف این میزان رأی را بتواند بیاورد. با این حال فکر می‎کنم پایان دوره ریاست‎جمهوری، احمدی‎نژاد پایان زندگی سیاسی‎اش باشد.
• احمدی‎نژاد شخصیتی خود‎محور دارد و اعتقادی به تحزب و تشکیلاتی کار کردن ندارد. تجربه نشان داده است که آقای احمدی‎نژاد ترجیح می‎دهد بگوید و دیگران اجرا کنند. برای چنین فردی دشوار است که بخواهد کار حزبی انجام دهد. من فکر می‎کنم از این بابت هم آقای احمدی‎نژاد خیلی آینده پر جنب‎و‎جوشی نخواهد داشت و باز همه راه‎‎ها به نارمک و دانشگاه علم‎و‎صنعت ختم می‎شود.
• درباره قدرت احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری آینده باید بگویم آقای هاشمی رفسنجانی با آقای احمدی‎نژاد خیلی فرق می‎کند. احمدی‎نژاد دشمنان زیادی را در جبهه اصول‎گرایان برای خودش به‎وجود آورده است. رئیس‎جمهوری آینده هم که از کره ماه نمی‎آید و از میان اصول‎گرایان که قدرت را در دست دارند خواهد بود، بنابراین بعید است این اتفاق بیفتد. حتی جبهه پایداری هم که متحدین بالقوه و بالفعل آقای احمدی‎نژاد هستند، حاضر نیستند نسبت به آقای احمدی‎نژاد پایبند باشند.
• در سال پایانی دولت دهم یقینا احمدی نژاد پرداخت یارانه‎‎های نقدی را به بخشی قابل توجهی از این ۷۵ میلیون ادامه خواهد داد. وی حتی اگر شده از جیب خودش هم هزینه کند، این کار را خواهد کرد تا یارانه‎‎ها قطع نشود.
• ممکن است بعضی از اعضای دولت احمدی‎نژاد که از اردیبهشت ۹۰ به این سو احساس کردند که زمان به‎نفع آقای احمدی‎نژاد نیست و پشت ایشان را خالی کرده و دست دوستی به‎سمت مخالفان ایشان دراز کردند، در دولت بعد نیز نگه داشته شوند ولی فکر می‎کنم بخش قابل توجهی از آن‎‎ها تغییر پیدا کنند. احتمال این‎که رئیس‎جمهوری بعدی از کابینه فعلی باشد، خیلی ضعیف است. به‎ عبارت دیگر این احتمال همان‎قدر ضعیف است که ما بگوییم احتمال می‎دهیم آقای خاتمی یا آقای محمدرضا عارف یا آقای دکتر محمدعلی نجفی از سوی اصلاح‎طلبان نامزد شوند و بتوانند دولت بعدی را تشکیل دهند.
/۲۹۲۹۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.