پیش‌بینی‌ها از افزایش صعودی مبتلایان خبر می‌دهد

۲۵م آذر ،
ممتاز نیوز : با گذشت ۹ ماه از سال ۹۱، وزارت بهداشت هنوز آمار تازهی از تعداد مبتلایان به ایدز در ایران منتشر نکرده و آخرین آمار که آن هم با تاخیر شش ماهه انتشار یافت مربوط به پایان تابستان سال جاری است. اعلام نشدن آمارهای تازه و تغییر رویه وزارت بهداشت از اعلام علنی آمار سه ماهه مبتلایان به ایدز در حالی است که بنا بر آمار اعلام شده در پایان تابستان سال جاری، ۲۴ هزار و ۷۳۵ نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند که بنا بر تاکید رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، ۱/۴۶ درصد از این تعداد، در گروه سنی ۲۵ تا ۳۶ سال قرار دارند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از اعتماد ؛ دکتر عباس صداقت در تشریح الگوی ابتلا و انتقال بیماری در ایران و مرور وضعیت شیوع از سال ۱۳۶۵ تا پایان سال ۹۰ گفت: «از سال ۱۳۶۵ تا ابتدای سال ۱۳۹۰، ۳/۶۹ درصد از موارد ابتلا به ایدز ناشی از اعتیاد تزریقی و ۸/۱۰ درصد موارد ناشی از تماس جنسی بوده است. اما به طور خاص و در سال ۹۰، این ارقام تغییر کرده چنان که گزارش‌های سال ۹۰ نشان می‌دهد که در این سال، ۶۰ درصد موارد شناسایی شده از طریق اعتیاد تزریقی و ۲۱ درصد از طریق تماس جنسی مبتلا شده‌اند. ایران هم‌اکنون در مرحله همه‌گیری متمرکز بیماری قرار دارد و این وضعیت به معنای آن است که شیوع HIV در یکی از گروه‌های پرخطر بیش از پنج درصد است. چنانکه شیوع ایدز در مصرف‌کنندگان تزریقی در ایران ۱۵ درصد و در زنان آسیب‌دیده ۵/۴ درصد برآورد شده است. هرچند که پس از شناسایی معتادان و دسترسی به آنها توانستیم آمار ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی را کاهش دهیم، اما دربارهٔ زنان با رفتار پرخطر نتوانستیم به گروه هدف دسترسی پیدا کنیم و موارد ابتلای این زنان به ایدز افزایش پیدا کرده است.

متاسفانه مصرف مواد شبه آمفتامینی افزایش شدید میل جنسی کاذب را به دنبال دارد که در نتیجه آن فرد به سمت اعتیاد جنسی سوق پیدا می‌کند و هرگاه بخواهد ارتباط جنسی برقرار کند باید شیشه مصرف کند. نتایج مطالعه‌یی هم که در سال ۸۹ در میان حدود صد مصرف‌کننده مواد محرک آمفتامینی با همکاری مرکز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد نشان داد که ۳/۹۵ درصد آنها سابقه برقراری رابطه جنسی داشتند و ۳/۷۰ درصد تماس جنسی خارج از چارچوب شرعی برقرار کرده بودند و متوسط شرکای جنسی آنها در سال قبل ۷۳/۸ درصد بود. صداقت تاکید کرد: «مطابق آخرین گزارش‌ها وضعیت HIV در ایران تا تابستان ، ۲۴ هزار و ۷۳۵ مورد گزارش شده که در صورت اجرا نشدن مداخلات موثر، در حالی که تخمین ما از ۹۳ هزار و ۲۵۰ نفر مبتلا تا سال جاری خبر می‌دهد، این میزان تا پنج سال آینده به ۱۲۶ هزار و ۳۰۰ مورد افزایش خواهد یافت.»

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.