پیش‌بینی بانک مرکزی دربارهٔ وضعیت بازار ارز

۱۴م آذر ،

بینا- رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پیش‌بینی‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ ارز به زودی در صرافی‌ها و مرکز مبادلات ارز یکسان می‌شود و ما در مسیر تک نرخی شدن ارز قرار داریم.
به گزارش بینا، حمید صافدل با اشاره به این‌که در صورت داشتن یک نظام ارزی یکسان بسیاری از مشکلات مربوط به تولید، صنعت و نیز بازار کشور حل می‌شود، به ایسنا افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان توسعه و تجارت و بخش خصوصی امضاَ شد، صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را در اختیار واردکنندگان و یا در سپرده ویژه‌ای در بانک مرکزی قرار دهند و از منافع آن بهره‌مند شوند و یا معادل ریالی آن‌را دریافت کنند که تاکید دولت در این بخش نرخ مبادله‌ای برای ارز است.
به گفته وی هم‌اکنون نرخ مبادله‌ای مبنای اکثر محاسبات اقتصادی در کشور قرار گرفته است. به عنوان مثال در بازار بورس برای کشف قیمت مواد اولیه و در کف بازار برای محاسبات سازمان حمایت مبنای نرخ ارز، نرخ مبادله‌ای است.
او در پاسخ به این انتقاد که بخش‌نامه‌های پی‌درپی سازمان توسعه تجارت در حوزه‌های واردات و صادرات سبب به هم ریخته شدن بازار شده است، گفت: با اصل این موضوع موافقم. اما ما باید سعی کنیم که با ادبیات درستی مفاهیم مربوط به واردات و صادرات را به مردم منتقل کنیم. به عنوان مثال مردم باید بدانند که توقف ثبت سفارش با ممنوعیت واردات متفاوت است.
صافدل با بیان این‌که مدیریت واردات و صادرات باید به گونه‌ای انجام شود که سبب ایجاد رانت برای عده‌ای نشود، اظهار کرد: در حال حاضر به غیر از واردات اقلام اساسی و دارو در سایر حوزه‌ها ارز با نرخ مبادله‌ای مبنای محاسبه قرار گرفته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این‌که تصمیمهای گرفته شده طی چند ماه قبل متناسب با شرایط ویژه اقتصادی کشور بود، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو گفت: در کارگروه‌های مختلف دربارهٔ سیاست‌های صادرات و واردات با بخش خصوصی مذاکره شده است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.