پیش بینی قیمت طلا تا زمستان امسال/ بازار زرین می شود؟

پیش بینی قیمت طلا تا زمستان امسال/ بازار زرین می شود؟

به گزارش خبرنگار شبکه ایران، قیمت طلا در چند هفته اخیر روند پرنوسانی را تجربه کرده است. اما آیا می توان تصویری از آینده این بازار در میان مدت داشت؟ پاسخ به این پرسش، تصمیم گیری را برای معامله گران خرد، بسیار آسان تر می کند.

در ایران، قیمت طلا تحت تاثیر دو فاکتور نرخ ارز و قیمت جهانی است. پیش بینی آینده قیمت طلا در بازار ایران بسیار مشکل است چون نمی توان آینده دقیقی برای نرخ ارز مشخص کرد.

اما هم اکنون، اطلاعات خوبی از وضعیت آتی دیگر فاکتور تاثیرگذار بر بازار داخلی طلا وجود دارد؛ اطلاعاتی که از سوی موسسات جهانی برای آینده قیمت طلا تا اوایل سال ۲۰۲۴ منتشر شده است.

مشاهده روند قیمت طلا در یکی دو سال اخیر و پیش بینی وضعیت آن در آینده نشان میدهد که نمی توان از منظر بین المللی خیلی به افزایش مداوم قیمت ها امید بست. نوسان بازار داخلی طلا در بازار جهانی نیز دیده می شود.
«مرکز پیش بینی مالی»، یک موسسه معتبر آمریکایی است که شاخص های اقتصادی مهم این کشور را پیش بینی می کند. این موسسه برای ماه جاری  پیش بینی کرده که قیمت طلا از یک هزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس بالا تر رود. این نشان می دهد که پیش بینی این موسسه از افزایش قیمت درست بوده تنها تفاوت در میزان رشد به چشم می خورد که آن هم البته مربوط به شرایط مقطعی آن زمان خاص می شود. در این نمودار دیده می شود که هر چه به انتهای سال میلادی و اوایل زمستان نزدیک می شویم احتمال اوج گرفتن طلا دوباره وجود دارد به گونه ای که بر اساس پیش بینی این موسسه نرخ یک هزار و ۸۰۰ دلار در اوایل سال ۲۰۲۴ قابل ثبت خواهد بود.
 

جدول شماره یک: پبش بینی قیمت طلا تا دی ماه

افزایش قیمت طلا در ماه های اخیر به علت نگرانی های فراوانی بوده که وضعیت اقتصاد جهانی اقتضای آن را داشته است. از آغاز بحران مالی در سال ۲۰۰۸ بیش از یکهزار و ۵۰۰ میلیارد دلار در قالب بسته های محرک اقتصادی به اقتصاد آمریکا تزریق شده و خرید چندین تریلیون دلار خرید اوراق قرضه به افزایش نقدینگی اقتصاد آمریکا دامن زده است که روز به روز به بحران آن دامن می زند. صحبت های اخیر رییس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر احتمال کمک بیشتر به انبساط اقتصادی آمریکا ارزش دلار در برابر یورو را به پایین ترین سطح خود رسانده است. این مساله باعث افزایش تقاضا برای طلا و یکی از علل عمده گرانی آن درجهان به حساب می آید. 

 

جدول شماره دو: پبش بینی نرخ برابری دلار در برابر یورو  تا دی ماه

بر اساس پیش بینی «مرکز پیش بینی مالی» آمریکا نرخ برابری دلار در برابر یورو هم اکنون به یکی از بالاترین ترین سطوح خود رسیده است. اما نگاهی به نمودار حکایت از آن دارد که این نرخ پس از یک دوره نزول دوباره اوج گرفته و به نزدیک ۱٫۳ دلار برای هر یورو در اواخر زمستان امسال خواهد رسید. این مساله از این نظر با پیش بینی که در بالا برای روند افزایش قیمت طلا صورت گرفت همخوانی دارد.
البته یکی از فاکتورهای اثرگذار بر افزایش قیمت جهانی طلا نرخ برابری دلار و یورو است و این عامل کارکردی همانند نرخ ارز در بازار داخلی کشور دارد. هر اندازه که چشم انداز اقتصادی جهان برای سرمایه گذاران در بخش های مختلف ریسک پایین تری داشته باشد قیمت این فلز بیشتر مایل به سقوط خواهند بود. مثل اینکه، افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر که در چهار سال گذشته یکی از رکوردهای این کالا به شمار می رود، هم تاثیر فراوانی بر افزایش تقاضا و گرانی طلا بر جای گذاشته است.
پیش بینی های مختلفی در این زمینه صورت گرفته که با آنچه «مرکز پیش بینی های مالی» برآورد کرده همخوانی دارد.
بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس برآورد کرده که در دسامبر سال ۲۰۱۲ قیمت دلار به یک هزار و ۷۷۵ دلار در هر اونس می رسد و در سال آینده رکورد ۲ هزار و ۱۵۰ دلار را هم ثبت خواهد کرد.
هم چنین بر اساس گزارشی که رویترز ارائه داده است، اوج قیمت طلا برای انتهای ۲۰۱۲ پیش بینی شده است و البته برای ماههای ابتدایی سال آینده میلادی هم کاهش را برآورد کرده است.
اما با توجه به این پیش بینی از وضعیت قیمتی این فلز در بازارهای جهانی، بازار داخلی ایران اما از وضعیتی مبهم رنج می برد.
تکلیف نرخ ارز به عنوان تنها عامل تاثیرگذار در قیمت این فلز در بازار داخلی هنوز مشخص نیست. در صورتیکه مسوولان از دوراهی که بر سر آن قرار گرفته اند فارغ از ماهیت راهی را انتخاب کنند می توان تکلیف آینده طلا را بهتر مشخص کرد اما ابهام تا زمانی که ارز یکه تاز خبرهای بازار است وجود خواهد داشت.
در صورتی که بانک مرکزی بتواند ارز را تک نرخی و آنهم آنگونه که به صورت ضمنی می توان از گفته های مسوولان دریافت زیر دو هزار تومان باشد، می توان به کاهش و تثبیت قیمت طلا در وضعیت کنونی امیدوار بود.
این در حالی است که اگر نرخ ارز همچنان بالای ۲۰۰۰ تومان کنونی در نوسان باشد، باید انتظار شکستن خط مقاومت یک میلیون تومان برای سکه و ۱۰۰ هزار تومان برای هر گرم طلای ۱۸ عیار را داشت.
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.