پیش نویس ۶۸۸ بندی اجلاس عدم تعهد در کمیته‌ها نهایی شد/ جلسه بعدی عصر فردا

 به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران که برای ارائه گزارشی از روند برگزاری اولین روز این اجلاس به خبر سراسری ساعت ۲۱ شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی آمده بود با بیان اینکه افتتاحیه اجلاس کارشناسان ارشد اجلاس عدم تعهد امروز به ریاست معاون وزیر امورخارجه مصر آغاز و با انتقال ریاست این نشست به آقای آخوند زاده وارد بخش رسمی خود شد.

مهمانپرست افزود: پس از سخنرانی افتتاحیه که توسط وزیر امورخاجره جمهوری اسلامی ایران آقای صالحی صورت گرفت دو کمیته سیاسی و اقتصادی وارد دستور کار خود شده و به بررسی پیش نویس ۶۸۸ بندی این اجلاس پرداختند.

مهمانپرست با ابراز رضایت از فضای مناسب کارشناسی در این دو کمیته که منجر به فراهم شدن اشتراک نظرهای فراوان در تنظیم پیش نویس شده بود تاکید کرد: اختلاف نظرهای اندک میان هیئت های کارشناسی در تدوین برخی از بندهای این پیش نویس با ورود جمهوری اسلامی ایران به موضوعات به اشتراک نظر حداکثری تبدیل شد و روند بررسی بندهای مختلف این پیش نویس را تسریع کرد.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تشریح پیش نویس اجلاس وزیران گفت: این پیش نویس ۶۸۸ بندی در سه فصل تنظیم شده است که با وجود تنوع موضوعات و گستردگی بندهای آن برای اولین بار در روز ابتدایی اجلاس نهایی شده است.

وی در تشریح فصل اول این پیش نویس موضوعات بین المللی جهانی و اهداف و آرمانهای جنبش عدم تعهد را از موارد مهم این فصل برشمرد که در بندهای متعددی به آن پرداخته شده است.

مهمانپرست مسائل منطقه ای مانند موضوعات مسائل و مشکلات مناطق حساس و مهم جهانی چون خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین را از موضوعات مورد بحث در فصل دوم این پیش نویس عنوان کرد و تاکید کرد: موضوعات و مسائل کشورهایی نظیر فلسطین، سوریه، عراق و افغانستان از جمله مواردی بود که در این فصل در مورد آن بحث شده است.

وی فصل سوم پیش نویس اجلاس عدم تعهد را موارد مربوط به توسعه کشورهای عضو جنبش عنوان کرد و در این خصوص به مواردی چون حقوق بشر، آموزش رایگان و همگانی، امنیت غذایی، برخورد با قاچاق انسان، دسترسی آسان به فناوری های نوین ارتباطی اشاره کرد.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد با بیان اینکه خوشبختانه با فضای مثبتی که در روز ابتدایی اجلاس در هر دو کمیته سیاسی و اقتصادی ایجاد شد و با توجه به اینکه با ورود جمهوری اسلامی ایران اختلاف نظرها به سرعت برطرف شد، نیازی به ادامه جلسه کارشناسان ارشد در صبح فردا وجود ندارد و فردا بعدازظهر جلسه پایانی اجلاس کارشناسان ارشد با حضور رئیس کمیته آقای آخوند زاده برای بررسی و جمع بندی جلسه کارشناسان ارشد تشکیل خواهد شد.

مهمانپرست در پایان تاکید کرد: در جلسه پایانی فردا عصر نتایج بررسی های کمیته های سیاسی و اقتصادی برای ارائه به جلسه وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد نهایی خواهد شد، که در این اجلاس نیز


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.