پ‌.ک‌.ک خواستار تضمین‌های قانونی پیش از خروج از ترکیه است

۱۴فروردین۱۳،

یکی از رهبران ارشد حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ‌.ک‌.ک اعلام کرده که این حزب پیش از خروج از ترکیه خواستار تضمین‌های قانونی و واضح از سوی مقام‌های دولت آنکارا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، «جمیل بایک»، یکی از رهبران ارشد پ‌.ک‌.ک گفت: بدون تضمین‌های قانونی از سوی دولت ترکیه خروج از این کشور امکان ندارد.

در ماه مارس سال جاری میلادی، عبدالله اوجلان، رهبر این حزب به تمام اعضای پ‌.ک‌.ک دستور داد تا بعنوان بخشی از معاهده صلح با دولت ترکیه این کشور را ترک کنند. اوجلان که از سال ۱۹۹۹ میلادی محبوس است از اکتبر سال قبل میلادی تاکنون با مقام‌های سازمان اطلاعات ملی ترکیه مذاکراتی را درخصوص خلع سلاح اعضای این حزب داشته است.

این مقام ارشد پ‌.ک‌.ک همچون اوجلان و حامیان وی اعلام کرده‌اند که پارلمان ترکیه باید در روند سازش میان این گروه و دولت آنکارا دخیل باشد و باید قانونی را درخصوص تضمین خروج امن نیروهای پ‌.ک‌.ک از خاک ترکیه تصویب کند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در جریان تلاش برای برقراری صلح میان دو طرف در سال ۱۹۹۹ میلادی نیروهای ترکیه به پ‌.ک‌.ک حمله کردند، گفت که دولت ترکیه باید به این گروه تضمین قانونی دهد.

این درحالیست که رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه روز سه‌شنبه احتمال تصویب قانونی برای تسهیل در خروج اعضای پ‌.ک‌.ک از ترکیه را در سخنرانی خود در نشست گروه عدالت و توسعه منتفی دانست.

معاون وی نیز اعلام کرد که دولت ترکیه خروج تروریست‌ها از خاک این کشور را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت و هیچ قانونی را برای تضمین این خروج تصویب نمی‌کند.

معاون اول وزیری ترکیه همچنین افزود: بعضی از احزاب در پارلمان ترکیه باید قانونی را برای خروج امن اعضای پ‌.ک‌.ک از خاک ترکیه به تصویب برسانند، اما تاکنون چنین گامی برنداشته شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.