چالش اتصال دایمی و ارزان به اینترنت

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

نویسنده: رضا داوودی – روزنامه اعتماد 
 
امروزه اینترنت به شاهراه اصلی اطلاعات و ارتباطات مبدل شده و جزو ضروریات زندگی است و روز به روز این ضرورت بیشتر از قبل احساس می شود: اگرچه در کشور ما (با وجود پیشرفت هایی که در سال های اخیر داشته ایم) همچنان دسترسی به اینترنت نسبت به سایر کشورها از سرعت و کیفیت مناسبی برخوردار نیست اما در صورت آگاهی از وضعیت موجود و انواع سرویس هایی که در حال حاضر ارائه می شود به بهترین راه حل رسید.
درحال حاضر ارتباط با اینترنت برای کاربران خانگی به چند طریق (در ایران) انجام می شود: Dialup، ADSL، وایمکس و موبایل. اما هر یک از موارد فوق مزایا و معایبی دارند: سرویس Dialup با وجود اینکه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد اما از رده خارج است و موضوع بحث این نوشته نیست. سرویس ADSL برای یک مکان و موقعیت ثابت و روی خط تلفن ثابت قابل استفاده است و برای کاربرانی که قصد استفاده در حال حرکت یا در موقعیت های مکانی مختلف را دارند مناسب نخواهد بود. در سرویس وایمکس هم نیازمند خرید مودم وایمکس هستیم که هزینه یی حدود ۳۰۰ – ۲۵۰هزار تومان دارد. سرویس وایمکس پایداری چندانی نداشته و کاربران هنگام استفاده از آن به دلیل قطع و وصل های زیاد آزرده خاطر خواهند شد. هزینه شارژ سرویس وایمکس متناسب با سرعت بوده و ماهیانه ۵۰ – ۱۵ هزار تومان است اما غالب سرویس های وایمکس سراسری نیستند و همچنین سرویس های وایمکس تمامی مکان ها و موقعیت ها را پوشش نمی دهند. در این خصوص گفتنی است که اینترنت موبایل به دلیل پوشش مناسب تر شبکه تلفن همراه در سراسر کشور، پوشش بهتری نسبت به وایمکس دارد و سرعت اینترنت در موبایل در سرویس همراه اول GPRS حداکثر kb/s 128، ایرانسلEDGE حداکثر Kb/s 256و رایتل۳G حداکثر ۱Mb/s است. در این حوزه برای استفاده از اینترنت موبایل در صورتی که موبایل از ۳Gپشتیبانی کند نیازی به تجهیزات دیگری نیست: درغیر این صورت نیز تنها امکان استفاده از رایتل وجود نخواهد داشت. همچنین هزینه استفاده از اینترنت موبایل رایتل با سرعت ۱Mb/s ماهیانه حدود ۳۰ هزار تومان و برای ایرانسل و همراه اول ماهیانه ۱۰ هزار تومان است. حال با توجه به این نکات درصورتی که همه جا و همه وقت نیازمند اینترنت باشید چه باید کرد؟ راه حل چیست؟ابتدا در صورتی که قصد استفاده از اینترنت در تلفن همراه خود (در صورتی که ۳G را ساپورت کند) یا تبلت را داشته باشید نیازی به خرید تجهیزات جانبی نیست. در غیر این صورت نیازمند به خرید مودم ۳G با پورتUSB با قابلیت نصب سیم کارت است که در حال حاضر در بازار با برندهای مختلف با قیمتی حدود ۶۰-۱۱۰ هزار تومان قابل تهیه است. بعضی از این مودم ها دارای پورت MicroSD بوده و به عنوان Flash Memory نیز قابل استفاده است. گام بعدی تهیه سیم کارت دیتای رایتل، اعتباری ایرانسل یا همراه اول است. با توجه به اینکه سرعت اینترنت رایتل از ایرانسل و ایرانسل از همراه اول بیشتر است بنابراین اولویت با رایتل سپس ایرانسل و در نهایت همراه اول خواهد بود. البته باید توجه داشت که پوشش سراسری رایتل از ایرانسل و ایرانسل از همراه اول کمتر است بنابراین درصورتی که رایتل در منطقه یی پوشش ندارد می توان از ایرانسل یا همراه اول استفاده کرد. نکته پایانی اینکه حتما از بسته های اینترنتی اعلام شده به صورت ماهیانه، یا بیشتر استفاده کنید در غیراین صورت هزینه سیم کارت تان شما را متعجب خواهد کرد. برای رایتل می توان از بسته های سه ماهه (قابل استفاده در شش ماه) با قیمت ماهیانه حدود ۳۰ هزار تومان و برای ایرانسل و همراه اول از بسته های ماهیانه با قیمت ۱۰ هزار تومان استفاده کرد. هزینه خرید سیم کارت دیتای رایتل ۲۰ هزار تومان و اعتباری ایرانسل ۱۵ هزار و همراه اول ۱۰ هزار تومان است.
 
کدام گزینه اقتصادی است؟
در صورتی که نیاز دارید همیشه و همه جا به اینترنت دسترسی داشته باشید و قصد استفاده از اینترنت در موبایل یا تبلت را دارید باید ابتدا بدانید که موبایل یا تبلیت شما باید قابلیت ۳G داشته باشد و با خرید سیم کارت دیتای رایتل و بسته اینترنتی ماهیانه یا بیشتر (در صورت خرید چند ماهه از تخفیف برخوردار خواهید شد) داشته باشید. سرعت Kb/s 512 یا ۱Mb/s در مکان هایی که پوشش رایتل وجود دارد اینترنت سرعت بالارا در اختیار قرار می دهد و در غیر این صورت با اینترنت ایرانسل با سرعت Kb/s 256یا همراه اول با سرعتKb/s 128و خرید بسته های ماهیانه به مبلغ ۱۰ هزار تومان باید کنار بیایید. اما اگر قصد استفاده از اینترنت در لپ تاپ یا حتی کامپیوتر خانگی را دارید با خرید مودم های ۳G با پورت USB به مبلغ ۱۱۰ – ۶۰ هزار تومان و نصب سیم کارت دیتای رایتل و بسته اینترنتی ذکر شده (در صورت وجود پوشش)، می توانید از سیم کارت رایتل یا سیم کارت ایرانسل یا سیم کارت همراه اول و بسته های اینترنت ماهیانه از اینترنت استفاده کنید. لازم به ذکر است که در حال حاضر پوشش رایتل و ایرانسل در حال بهبود است و پوشش همراه اول تقریبا در تمام شهرهای ایران و ۹۹ درصد راه های کشور وجود دارد بنابراین با روش ذکر شده در همه جای ایران و همه وقت شما می توانید کاربر اینترنت باشید.
 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.