چالش تازه کارگران ساختمانی در پرداخت حق بیمه

۱۶خردادماه،

نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور بر ضرورت تداوم اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی تاکید کرد و از فقهای شورای نگهبان خواست تا با نگاه کارشناسی، مصوبه اخیر مجلس مبنی بر معافیت پیمانکاران از پرداخت بیمه کارگران ساختمانی را برگردانند.

هادی ساداتی در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، اظهار کرد: این مصوبه در بیمه کارگران ساختمانی چالش ایجاد می کند و صد درصد به زیان جامعه کارگری است.

وی ادامه داد: قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، قانون بسیار جامعی است و در نص صریح آن منبع بیمه کارگران ساختمانی دیده شده است بنابراین چه لزومی دارد که در آن تغییر بدهیم و یک ماده واحده دیگر به آن اضافه کنیم که بیمه کارگران ساختمانی بر اساس عملکرد مالیاتی تامین شود.

ساداتی با طرح این پرسش که نمایندگان مجلس چه مشکلی در اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی دیده‌اند که چنین چرخشی در آن لحاظ کرده‌اند؟ خاطر نشان کرد: سازمان تامین اجتماعی نسبت به این مصوبه واکنش نشان داده است و اخیرا مصوبه ای را گذرانده که ضمن تخصیص حق بیمه کارگران ساختمانی، مکلف است حق بیمه ساختمانی مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته را بر اساس ۵۰ درصد حق بیمه وصول کند؛ یعنی سازمان تامین اجتماعی هم با تخصیص بیمه و هم ۵۰ درصد آن موافقت کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به نص صریح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب مجلس، بهتر است که منبع بیمه کارگران ساختمان از محل صدور پروانه ساختمانی باشد و در ازای آن از کارفرمایان و پیمانکاران پول بگیرند.

نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه اگر مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها تامین نشود در آن صورت تکلیف بیمه کارگران ساختمانی چیست و چه کسی مسئول پرداخت حق بیمه آنها خوهد بود؟ گفت: شهرداری‌ها در حالت عادی پولی پرداخت نمی‌کنند که بخواهند بیمه کارگران ساختمانی را بپردازند لذا امیدواریم که فقهای شورای نگهبان این مصوبه را که صد در صد به زیان کارگران ساختمان است، برگرداند.

به گفته ساداتی در مصوبه اخیر مجلس منبع تامین درآمد بیمه کارگران ساختمانی از محل مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود در حالی که قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، منبع بیمه کارگران را از محل صدور پروانه‌های ساختمانی مشخص کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.