چاک هاگل: اوضاع کنونی خاورمیانه ریشه در حمله آمریکا به عراق دارد

وزیر دفاع پیشین آمریکا معتقد است آنچه آمریکا امروز از سردرگمی در سیاست یا بی‌سیاستی در منطقه خاورمیانه شاهد آن است، ریشه در تهاجم غیرقابل توجیه، بی پروا و خطرناک این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳ دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا طی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۴ در گفتگو با المانیتور گفت: تبعات حوادث عراق ناشی از خطای مهلکی است که ما از دوره جورج بوش تا این لحظه شاهد آن هستیم. دولتی که از نظر تاریخی مشخص است صرف نظر از هرچیزی، تصمیم به حمله و رفتن به عراق در سال ۲۰۰۲ گرفت. آنها دروغ گفتند و همه را فریب دادند و هیچ سلاح کشتار جمعی در این کشور نبود همانطور که هانس بلیکس، بازرس ارشد سابق سازمان ملل در عراق، رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و بسیاری از رهبران خاورمیانه به ما گفتند.

وی افزود: ما به آنجا رفتیم و چیزی نبود. هدف دوم مانند گذشته ، دموکراتیزه کردن خاورمیانه بود و این نیز راه به جایی نبرد. بنابراین ما در آنجا ماندیم و غرق شدیم و نمی‌دانستیم که چه کاری باید انجام دهیم. در سوریه و لیبی و همه مناطق بی‌ثبات خاورمیانه دخیل بودیم. هنگامی که من پست وزارت دفاع را به دست گرفتم نگران بودم زیرا می‌خواستم سیاست مشخصی وجود داشته باشد.
وی افزود: ما در حال حاضر وضعیت بسیار پیچیده‌ای در خاورمیانه داریم تاجاییکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به الحاق کرانه باختری تهدید می‌کند و در لیبی دولت فلجی وجود دارد و بحران انرژی در عربستان سعودی به دلیل ویروس کرونا و عراق یک مشکل اساسی است و هیچ ثباتی در منطقه وجود ندارد.

هاگل در ادامه اظهار داشت: عراق یا هر کس دیگر نباید پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال به ادامه ماموریت‌های جنگی‌ آمریکا به این کشور چشم بدوزد و بغداد نباید به لحاظ نظامی به ما وابسته باشد. دولت عراق باید در مورد آنچه از ما می‌خواهد و آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم بسیار صریح باشد و باید اعتراف کنم که متحدان و شرکای ما نسبت به این نوع رویکردها بسیار حساس هستند، اما فکر نمی‌کنم نقش ما فقط به مبارزه با داعش محدود شود.
وی افزود: ما می‌توانیم آموزش، پشتیبانی، تجهیزات نظامی و اطلاعاتی را ادامه دهیم و باید در عراق به عنوان متحد نقش داشته باشیم زیرا ما نیروها و متحدان دیگری از سراسر جهان در این کشور داریم. من فکر نمی‌کنم که بتوانیم عراق را رها کنیم نه عراق یا هر کس دیگری نباید بعد از گذشت نزدیک به ۲۰ سال به ماموریت‌های جنگی واشنگتن به ایالات متحده امید ببندد. زیرا نقش ما این نیست و نباید چنین باشد. اگر عراق کشوری مستقل است و می‌خواهد به موجودیت خود ادامه دهد. باید خود این کار را انجام دهد.

هاگل همچنین در مورد بایدن گفت: فکر نمی‌کنم در آمریکا امروز کسی بهتر و موثرتر از بایدن سیاست خارجی را درک کند از لحاظ استایلفردی و روابط. 

او در مورد روسیه و روابط با رئیس جمهور این کشور نیز گفت: ممکن است ما پوتین را دوست نداشته باشیم اما مجبوریم با او کار کنیم باید مستقیم و خلاقانه با این مساله روبرو شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.