چتر سلامت بر سر نوزادان نارس

۲۴ام بهمن ،
ممتاز نیوز : شیرین‌ترین لحظه زندگی مشترک برای هر زن و مردی تولد فرزند است. زن و مرد وقتی احساس می‌کنند در نقش پدر و مادر قرار گرفته‌اند، داشتن فرزند سالم را بهترین موهبت الهی می‌دانند که خداوند به آنها هدیه کرده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایران ؛ از این رو برای کاهش خطرات احتمالی در نوزادان باید به دوران بارداری توجه خاص داشت. شرایط مادر برای سپری کردن این ۹ ماه بارداری نیاز به توجه اطرافیان به‌ویژه همسر دارد. بعضی زنان به سبب مشکلات دوران بارداری قبل از به پایان رساندن ۴۰ هفتگی، نوزادان نارسی را به دنیا می‌آورند که این نوزادان نارس دچار مشکلاتی در ارگان‌های بدن می باشند.

مقوله تشنج یکی از بحث‌های مهم متخصصان دربارهٔ تولد نوزادان نارس است و بی‌توجهی به این مهم، نوزاد را با مشکلات عدیده‌ای در آینده رو به رو می‌سازد.

مشکلات نوزادان نارس
دکتر مسعود امیدیان فوق تخصص نوزادان با اشاره به توجه داشتن نسبت به حرکات غیرعادی در نوزادان نارس می‌گوید: گاهی اوقات این حرکات غیر عادی در دستان و پا‌های نوزادان نارس سبب تشنج می‌شود که نیاز به بررسی و درمان فوق تخصصی دارد.تشنج در نوزادان نارس به این سبب است که مغز و رشته‌های عصبی به تکامل نرسیده و اغلب نوع تشنج در این نوزادان با اشخاص بالغ متفاوت است. تشنج در این نوزادان ممکن است با علایمی مانند منبسط و منقبض شدن ارگان‌های بدن، ملچ ملچ کردن، خیره شدن به یک نقطه و حالت غیر طبیعی چشم تظاهر پیدا کند.

وی در ادامه به شایع‌ترین تشنج در نوزادان نارس اشاره می‌کند و می‌افزاید: تشنج سابتل شایع‌ترین تشنج در نوزادان نارس به شمار می‌رود و با آپنه، پلک زدن، انحراف تونیک چشم‌ها، حرکات بی هدف و حرکات پازدن تظاهر پیدا می‌کند.این تشنج در پره ترم‌ها(زایمان‌هایی که جنین پس از ٢٠ هفتگی کامل بارداری و قبل از تکمیل ٣٧ هفتگی بارداری متولد می‌شود) شایعتر است. در این حالت از تشنج در نوزادان علایمی به شکل واضح وجود ندارد و فقط تنفس نوزادان دچار مشکل می‌شود. بعضی والدین در نوزادان نارس با علایمی مانند تغییر رنگ پوست و کبودی مخاط دهان مواجه می‌شوند که این رنگ پریدگی در مخاط دهان نوزادان یک شکل دیگر از تشنج است که در این مرحله مخاط دهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این فوق تخصص نوزادان بیان می‌کند: یکی دیگر از اشکال این بیماری، تشنج حرکاتی به شمار می‌رود.در این نوع تشنج دستان و پاهای نوزادان حالت پدالینگ پیدا می‌کند و این حرکات غیر طبیعی در دست‌ها، پاها و انگشتان بیشتر قابل ملاحظه است. این بیماری علل فراوانی دارد. یکی از علل مهم تشنج در این نوزادان، نارسایی تمام سیستم بدن است و چون این نوزادان نارس متولد می‌شوند سیستم بدنشان مانند مغز، قلب، عروق و کلیه دچار نارسایی است.

همچنین نارسایی در سیستم گوارش سبب می‌شود تاهنگام تغذیه شان با شیر دچار مشکل شوند و کمتر شیر بخورند. از این رو اغلب این نوزادان دچار کاهش میزان قند خون و کلسیم می‌شوند و این کمبود قند و کلسیم تشنج را به وجود می‌آورد. همچنین ضعف در سیستم ایمنی این نوزادان آن‌ها را مستعد انواع عفونت‌ها می‌کند، این عفونت‌ها علامت واضحی ندارند حتی علایمی مانند تب و سرفه در آن‌ها تظاهر پیدا نمی‌کند و این عفونت‌ها سبب بروز تشنج می‌شود.

دکتر امیدیان با بیان این مطلب که سیستم عروق این نوزادان دچار مشکل است، ادامه می‌دهد: سیستم عروق نوزادان نارس تشکیل شده است اما رگ‌های آن‌ها خصوصاً عروق مغزی بادوام نبوده و مستعد خونریزی‌های داخل مغزی می باشند که این خونریزی‌ها سبب تشنج می‌شود. نوزادان نارس اغلب در کمتر از ۳۷ هفته و ۷ روز متولد می‌شوند. بنابراین عواملی مانند عفونت‌ها، فشار خون بالا، ضربه‌های وارد شده به شکم، استرس و فشارهای روانی و داشتن سابقه زایمان زودرس در مادران سبب تولد چنین نوزادانی می‌شود. هر چه نوزادان نارس‌تر باشند احتمال تشنج در آن‌ها بیشتر است. معمولاً در نوزادان کمتر از ۳۲ و ۳۴ هفته این احتمال بالاتر می‌رود. بعضی کودکان در پروسه تولد دچار خفگی زایمان می‌شوند که احتمال تشنج در هفته‌های اول و دوم تولد در آن‌ها بیشتر است.

شرایط مطلوب محیط
این فوق تخصص نوزادان دربارهٔ درجه حرارت و رطوبت محیط معتقد است: درجه حرارت و رطوبت محیط باید متناسب با شرایط نوزادان نارس باشد، هر چه این نوزادان نارس‌تر باشند محیط باید مرطوب‌تر و درجه حرارت بالاتر باشد. چون پوست بدنشان نازک است و حرارت و آب بیشتری را از دست می‌دهند از این رو بهتر است محیط برای آن‌ها گرم و مرطوب باشد.دستگاه مخصوص انکوباتور این شرایط را برای نوزادان فراهم می‌آورد.همچنین به والدین پیشنهاد می‌شود سر، دستان و پاهای نوزادان را با کلاه، دستکش و جوراب بپوشانند تا کمتر در معرض هوا قرار داشته باشند.

دکتر امیدیان می‌افزاید: این نوزادان در آینده مستعد مشکلات بیشتری می‌شوند، معلولیت‌های حرکتی خفیف و شدید ممکن است در آن‌ها تظاهر پیدا کند همچنین آن‌ها در انجام حرکات ظریف، یادگیری و محاسبات ریاضی دچار مشکل می‌شوند و باید از لحاظ شنوایی و بینایی مورد ارزیابی قرار گیرند. معمولاً اگر تشنج در روزهای اول تولد رخ دهد آسیب‌های وارد شده به سلول‌های مغزی و ایجاد اختلالات ذهنی و حرکتی افزایش پیدا می‌کند. این متخصص با اشاره به این‌که مرگ‌و‌میر ناشی‌از تشنج در نوزادان نارس در سال‌ها و دهه‌های قبل بسیار بود می‌افزاید: امروزه با پیشرفت علم و دستگاه‌های پزشکی میزان مرگ و میرها در کودکان نارس به حداقل رسیده است اما متأسفانه هنوز معلولیت‌های ذهنی و حرکتی ناشی از تشنج تا حد بسیاری وجود دارد.از این رو به والدین پیشنهاد می‌شود هر حرکت غیر طبیعی در نوزادان نارس را با اهمیت برشمرده و به پزشک متخصص در این حیطه مراجعه کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.