چرایی تغییرات قیمت دلار در سال ۹۲ و اثر ات آن بر بازار +نمودار

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

اولین واکنش بازار طلا و ارز پس از تحلیف حسن روحانی، کاهش قیمت دلار و سکه بود. بهای هر دلار که به حدود ۳ هار و ۲۷۰ تومان رسیده بود در میانه های هفته قبل و پس آغاز رسمی دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، خط مقاومت ۳ هزار و ۲۰۰ تومان را شکست و تا ۳ هزار و ۱۸۰ تومان پایین آمد

خبراقتصادی:  کاهش قیمت ارز از ابتدای سال جاری ابتدا با اندکی افزایش مواجه شد اما از اواخر خردادماه رو به نزول گذاشت.

اولین واکنش بازار طلا و ارز پس از تحلیف حسن روحانی، کاهش قیمت دلار و سکه بود. بهای هر دلار که به حدود ۳ هار و ۲۷۰ تومان رسیده بود در میانه های هفته قبل و پس آغاز رسمی دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، خط مقاومت ۳ هزار و ۲۰۰ تومان را شکست و تا ۳ هزار و ۱۸۰ تومان پایین آمد. این موضوع قیمت انواع سکه را نیز با کاهش مواجه کرد به طوری که سکه بهار آزادی نیز از یک میلیون و ۸۶ هزار تومان به حدود یک میلیون و ۶۵ هزار تومان بازگشت. 

فعالان بازار، امید به بهبود اوضاع اقتصادی را تنها سبب کاهش بهای دلار و سکه عنوان می کنند. بازار ارز که پس از انتخابات ریاست جمهوری به دوران بحرانی و هیجانی خود پایان داده است، در این ایام به کوچکترین نشانه ها برای بهبود شرایط، واکنش مثبت نشان می دهد. کارشاناسان اقتصادی معتقدند که انتظار برای کاهش قیمت ارز این روزها جای پیش بینی های دوره ملتهب بازار را گرفته است. آن زمان به سبب آنکه تورم انتظاری در این بخش به شذت افزایش یافته بود، کوچکترین موضوعی می توانست هیجان بازار را در جهت رشد قیمت ها افزایش دهد و موج تقاضا را به بازار هدایت کند. ا

ین روند منفی که از سال ۹۱ در بازار طلا و ارز و با ایجاد بی ثابتی در اقتصاد آغاز شده بود، نقدینگی های سرگردان  را به بازار طلا و ارز کشانده بود و این موج میان بازار دلار و سکه با کوچکترین شایعه، جابجا می شد. این روند هیجانی سبب شده بود تا قیمت دلار فاصله کمتر از یک سال از یک هزار و ۲۰۰ تومان به ۴ هزار تومان برسد که بی سابقه ترین میزان رشد قیمت دلار در سال های پس از انقلاب را رقم زد.

 رویه ملتهب بازار اما پس از انتخابات ریاست جمهوری سرانجام متوقف شد تا این بار امید به بهبود شرایط اقتصادی و حتی کاهش فشار تحریم های غرب، موج کاهش قیمت را در بازار به راه بیاندازد. این چنین بود که در کمتر از دو ماه بهای دلار از ۳ هزار و ۷۰۰ تومان تا مرز ۳ هزار تومان پایین آمد. در این دوره زمانی نرخ رسمی دلار در بانک مرکزی نیز به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد تا امید برای تک نرخی شدن ارز افزایش یابد. در حال حاضر فاصله میان قیمت دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی به حدود ۷۰۰ تومان رسیده است که به نظر می رسد در آینده شرایط برای کاهش بیشتر بهای دلار در بازار آزاد فراهم خواهد شد تا این دونرخ بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند. فعالان بازار پیش بینی می کنند که با ادامه این روند دلارهای خانگی که زمانی حجم آن ۱۸ میلیارد دلار اعلام شده بود به بازار ارز بازگردد. 

کاهش قیمت دلار سبب شده تا دارندگان ارز برای جلوگیری از کاهش سرمایه خود و برای حفظ ارش دارایی ریالی خود، داشته های ارزی خود را به ریال تبدیل کنند که این روند خود در افزایش عرضه ارز به بازار تاثیرگذار بوده و شرایط را برای کاهش بیشتر بهای دلار فراهم می کند. در این شرایط کارشناسان اقتصادی انتظار دارند تا خط مقاومت ۳ هزار تومانی دلار به زودی بشکند و قیمت ارز فاصله خود را با نرخ رسمی کمک کند تا با اعمال سیاست های اقتصادی منطقی از سوی دولت تازه نظام ارز تک نرخی بار دیگر به اقتصاد ایران بازگردد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.