چرا بعضی از اشخاص ناخن های خود را می جوند؟

۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

ناخن جویدن یکی از اختلالاتی است که اغلب در کودکان و گاهی بزرگسالان دیده می گردد.

به گزارش تفسیری خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ ناخن جویدن از جمله اختلالات عادتی است که اغلب در کودکان و گاهی بزرگسالان بروز می نماید. این عمل به طورناخوداگاه صورت می گیرد و اشخاص مبتلا به این اختلال هنگام جویدن ناخن متوجه عمل خود نمی باشدند.

بر اساس تحقیقات انجام شده ناخن جویدن بیش از سایر اختلالات در میان دانش آموزان مدارس شایع است و این اختلال در بین دخترها بیشتر از پسرها است .

در درمان این عادت باید به سبب آن توجه کنیم. اگر کودک شما تحت فشارهای روحی و عصبی فراوانی قرار دارد سعی نمایید این فشارها را کم و یا تعدیل نمایید. بطور مثال  سعی نمایید شرایط و موقعیت هایی را که کودک شما در آنها دچار اضطراب و نگرانی می گردد مانند خستگی، تماشای یک برنامه مهیج یا درمانده شدن از انجام تکلیف را بشناسید و از بین ببرید و یا انها را به حداقل ممکن برسانید.

دلایل جویدن ناخن:
فشار روحی و اضطراب
ترس
 هیجان پذیری بیش از حد

روشهای درمان این اختلال:
چون ناخن جویدن ناخودآگاه وبر اثر فشار اضطراب داخلی صورت می گیرد، لذا با رفع علل اضطراب زا با روشهای خوشایند فرد را از عمل خودآگاه سازید.

مالیدن داروهای تلخ، بدمزه، فلفل، رنگ و …. برای ترک ناخن جویدن کودک مؤثر نمی باشد بلکه با ایجاد احساس گناهکاری و اضطراب در فرد سبب می گردد بیشتر به این عمل بپردازد.

اوقات فراغت فرد مبتلا را با فعالیت‌های مورد علاقه او پر نمایید. این فعالیت‌ها می‌تواند در کم نمودن و ترک این عادت مؤثر باشد.

نکته: باید تلاش نمایید تا کودک را متوجه عمل زشتش نمایید و سپس ناخن های سالم و بسیارزیبا را با ناخن جویده شده مقایسه و تعریف نمایید تا کودک به این عمل خود پی برده و درصدد کاهش آن برآید./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.