چطور وام ۵۰ میلیون تومانی مسکن را دریافت کنیم؟

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/02aa7__182527_977.jpg

به گزارش گروه اخبار مسکن و عمران ممتاز نیوز، افزایش تسهیلات احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های رسمی، نخستین برنامه وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برای تامین مسکن بود که در مهر امسال از سوی هیات دولت تصویب شد.

براساس این مصوبه، وام ساخت مسکن در کلان‌شهرها تا ۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت. در واقع، جامعه هدف وزارت راه و شهرسازی در این طرح ۳۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده است که باید طی یک برنامه ۶ ساله، این رقم به یک‌ میلیون‌ و۸۰۰ هزار واحد مسکونی برسد. در این مصوبه مقرر شد، دولت برای مساعدت بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات، ۹ درصد سود را به‌عنوان مابه‌التفاوت از محل اعتبارات قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سنواتی پرداخت کند.

البته این افزایش تسهیلات درحالی بود که اختلاف‌نظرهای روزهای اخیر مسوولان وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی باعث شده بود موافقت بانک مذکور با خواسته وزیر راه برای پرداخت هرگونه تسهیلات مسکن با گمانه‌زنی همراه باشد. با این‌حال، وعده رییس بانک مرکزی حاکی از پرداخت وام ساخت مسکن از دی ماه بود. گرچه اظهارات وی از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی عجولانه تلقی شد. چرا که معرفی بانک‌های عامل و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم نیاز به زمان بیشتری دارد. اما روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ دستورالعمل پرداخت وام ۵۰میلیونی ساخت مسکن در بافت فرسوده از سوی بانک مرکزی به ۲۲ بانک‌ عامل خبر داد. محمدسعید ایزدی در گفت‌وگو با فارس درخصوص تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه و دستورالعمل این وام خاطرنشان کرد: بانک مرکزی چند روز پیش دستورالعمل پرداخت وام ۵۰میلیونی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را به ۲۲ بانک‌ عامل ابلاغ کرد. وی افزود: با ابلاغ این دستورالعمل که هفته گذشته صورت گرفته است عملا مصوبه دولت اجرایی شده است و با ابلاغ این شیوه‌نامه عملا بانک‌ها می‌توانند به پرداخت وام ۵۰میلیونی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

ایزدی ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۴ پیش‌بینی شد که مبلغ ۱۳۰۰میلیارد تومان برای تامین بخشی از یارانه سود تسهیلات تامین مسکن حمایتی زوج‌های جوان، اقشار آسیب‌پذیر، روستاییان، ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر اختصاص یابد.

به گفته وی، بانک مرکزی بانک‌های عامل مصوبه پرداخت وام ۵۰ میلیونی ساخت مسکن را که تعداد آنها ۲۲ بانک است نیز تعیین کرد. مدیرعامل سازمان عمران بهسازی شهری ایران درخصوص همکاری بانک‌ها به تصویب و ابلاغ این دستورالعمل از سوی بانک مرکزی، برای پرداخت تسهیلات مزبور گفت: در هر حال ما تمام ابعاد آن مصوبه را جز به جز دنبال می‌کنیم تا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیونی ساخت مسکن اذیت نکنند.

ایزدی با اشاره به سهمیه استان‌ها در پرداخت این تسهیلات گفت: بانک مرکزی ۳۰۰هزار تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را برای سال ۹۳ ابلاغ کرده است که هنوز سهمیه‌های استان‌ها مشخص نشده است. به گفته وی، در دستور‌العملی دیگر مشخص می‌شود که تهران یا سایر شهرهای دیگر چه تعداد از سهمیه‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.