چند فروند بالگرد نظامی اوگاندا در ماموریت سومالی مفقود شدند

به گزارش خبرگزاری رویترز از کامپالا، این بالگردها به منظور تقویت نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا که با نیروهای شورشی شبه نظامی الشباب در سومالی مبارزه می کنند، به سومالی اعزام شده بودند.

ارتش اوگاندا اعلام کرد، یک تیم ( اسکادران) از بالگرد پایگاه شان را از شهر ‘انتبه’ در اوگاندا به مقصد سومالی ترک کردند که فقط یک فروند از آنها در شهر واجیر در کنیا که قرار بود قبل از پرواز به سوی سومالی در این شهر سوختگیری کنند، فرود آمد.

نیروهای دفاع مردمی اوگاندا ( یو پی دی اف) اعلام کردند از اتفاقی که برای دیگر بالگردها افتاده است، بی خبر هستند و درعین حال در باره تعداد بالگردهای مفقود شده و اینکه چند نفر سرنشین داشتند، سکوت کردند.

‘فلیکس کولایگی’ سخنگوی نیروهای دفاع مردمی اوگاندا در پاسخ به سووالی درباره علت مفقود شدن بالگردها، گفت: جست وجو برای یافتن بالگردهای مفقود شده ادامه دارد و پس از کسب اطلاعات کافی ، اطلاع رسانی خواهد شد.

نظامیان اوگاندا ستون فقرات نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا در سومالی ( آمیسوم) را تشکیل می دهند.

نیروی هوایی اتحادیه آفریقا در ۷ اوت ( ۱۷ مرداد) اعلام کرد که بالگردهای حمل و نقل و رزمی را به منظور تقویت نیروها در سومالی مستقر می کند.

نیروهای هوایی اتحادیه آفریقا که متشکل از سربازان کنیایی و بوروندی نیز هست، در حال برنامه ریزی برای حمله به ‘کیسمائو’ دومین شهر بزرگ سومالی که مرکز فعالیت شبه نظامیان الشباب وابسته به شبکه القاعده، تا قبل از ۲۰ اوت ( ۳۰ مرداد) هستند.

نیروهای شورشی الشباب به دلیل انشعابات داخلی و تنگناهای مالی، مناطق تحت کنترشان را در موگادیشو، مرکز و جنوب سومالی – مناطقی که در آنجا با نیروهای اتیوپیایی نیز در جنگ هستند – تسلیم کردند.

بر اساس طرحی که مورد حمایت آمریکا می باشد، از سومالی خواسته شده است دولتی قانونی را که مورد پذیرش قبایل لجوج باشد، تشکیل دهد و همچنین پارلمان جدید و مجمع قانون اساسی را تاسیس کند که جایگزین نهادهای فاسد و درگیر اختلافات و تنش های داخلی شوند.

مجلس ملی موسسان که اوایل ماه جاری میلادی در موگادیشو نشستی برگزار کرد، قانون اساسی موقتی را به منظور جایگزین کردن منشور فدرال انتقالی که از هشت سال پیش تنظیم شده است، تصویب کرد.

این اقدام به پایان فرآیند انتقال در ۲۰ اوت ( ۳۰ مرداد) ، تاریخی که اختیار و قدرت دولت مورد حمایت سازمان ملل پایان خواهد یافت ، منجر خواهد شد.

۱۶۸۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۳۳۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.