چه میزان با لوزالمعده خود آشنا هستید؟

لوزالمعده دارای سه ناحیه سر و بدنه و دم است، و در شکم نزدیک به معده، روده‌ها، و اندام‌های دیگر قرار دارد که هورمون و شیره هایی را تولید می کنند که می توانند میزان قند خون بدن را کنترل کنند و انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند که برخی مجبور به عمل جراحی و حذف این عضو از بدن هستند.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر)، لوزالمعده در بدن دو کار اصلی را انجام می دهد که عبارتند از تولید شیره هایی که به هضم مواد غذایی کمک می کنند و تولید هورمون هایی مانند انسولین که به کنترل سطح قند خون منجر می شود و این هورمون ها در مصرف و ذخیره کردن انرژی حاصل از مواد غذایی به بدن کمک می کنند.
    
لوزالمعده در کجا قرار دارد؟


چه میزان با لوزالمعده خود آشنا هستید؟

لوزالمعده غده ای به طول تقریبا ۶ اینچ(حدود ۱۶ سانتی متر) است که کمی مانند یک گلابی باریک به نظر می رسد که به پهلو قرار گرفته است. انتهای عریض تر لوزالمعده را سر آن، بخش میانی را بدنه آن و انتهای باریک آن را دم آن می نامند. لوزالمعده در پشت معده و در جلو ستون فقرات قرار دارد.

لوزالمعده چه چیزی تولید می کند؟

چه میزان با لوزالمعده خود آشنا هستید؟

لوزالمعده آنزیم گوارشی تولید می کند، این آنزیم ها پروتئین هایی هستند که میزان واکنش های شیمیایی در بدن شما را افزایش می دهند. آنزیم های تولید شده برای کمک به هضم مواد غذایی به روده کوچک ریخته می شوند.

آیا می توان بدون لوزالمعده زندگی کرد؟

چه میزان با لوزالمعده خود آشنا هستید؟

بله، بدون لوزالمعده نیز می توان به زندگی ادامه داد اما از آنجایی که لوزالمعده هورمون انسولین را تولید می کند، با برداشتن این عضو احتمال ابتلا به دیابت در فرد افزایش پیدا می کند. در واقع این بدین معناست که فرد پس از عمل جراحی نیاز به تزریق انسولین دارد. اما در حالت کلی مدیریت سیستم بدنی بدون لوزالمعده اندکی سخت تر خواهد شد زیرا این عضو علاوه بر انسولین هورمون های دیگری را نیز تولید می کند که میزان قند خون را کنترل می کنند.

آیا لوزالمعده می تواند به خودش صدمه وارد کند؟

چه میزان با لوزالمعده خود آشنا هستید؟

زمانی که مجاری یا لوله های لوزالمعده که تولید آنزیم می کنند، مسدود شوند. پانکراس یا لوزالمعده شروع به وارد کردن صدمه به خود می شود که به این حالت پانکراتیت حاد می گویند.
از جمله علایم این عارضه می توان به احساس درد تدریجی یا ناگهانی در ناحیه شکم کرد که در ابتدا بسیار خفیف است و پس از مدتی شدید می شود. که درمان آن تنها در بیمارستان تحت نظر پزشک معالج امکان پذیر است.
عصاره‌های گوارشی، توسط سلول‌های برون‌ریز پانکراس (لوزالمعده) و هورمون‌ها، توسط سلول‌های درون‌ریز پانکراس تولید می‌شوند. تقریبا ۹۵درصد سرطان‌های لوزالمعده در سلول‌های برون‌ریز ایجاد می‌شود.

لوزالمعده در روز به طور طبیعی چه میزان مایع و آنزیم تولید می کند؟ 

چه میزان با لوزالمعده خود آشنا هستید؟

در روز به طور معمول و طبیعی حدود نیم گالن (۱ گالن = ۴ لیتر و یک لیتر = ۱۰ دسی لیتر) مایع و آنزیم تولید می کند. بنابراین افرادی با شرایط خاص مانند مبتلایان به پانکراتیت و فیبروز سیتیک، ممکن است که به میزان کافی از آنزیم های تولید شده توسط لوزالمعده برخوردار نباشند. به همین ترتیب این دسته از افراد قادر به جذب مواد مغذی نخواهند بود و نیاز به درمانی به نام درمان جایگزین آنزیم پانکراس خواهند داشت.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.