چگونه با اضطراب جدایی کودکان مقابله کنیم؟

۱۵ام بهمن ،

اختلال اضطراب جدایی از شایع ترین اختلال اضطرابی کودکان محسوب می گردد که معمولا از ۷ ماهگی آغاز می گردد.

عرب گل، متخصص روانپزشکی کودک در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت:  در  اکثر کودکان در سنین مدرسه نیز این اختلال دیده می گردد که شیوه برخورد صحیح والدین و مربیان در مدارس می‌تواند این اختلال را کمرنگ تر کنند اما در صورت عدم برخورد نامناسب و نادیده گرفتن این امر، کودک با اضطراب شدید در سالهای آتی دچار مشکل شده و در بعضی مواقع نیاز به مداخلات درمانی نیز دیده می گردد.

وی افزود: کودکانی که در محیط های خانوادگی پرتنش، محیطهای با مشکلات خانوادگی (طلاق ، مرگ و میر و..) می باشند با این اختلال بیش از سایر کودکان مواجه اند.

عرب گل اظهار داشت: والدین این کودکان با ارجاع به مشاوره رفته رفته محیط های پرتنش را به سوی محیط های آرام سوق داده و در صورت نیاز و تشخیص پزشک معالج مداخله دارویی را در روند درمان لحاظ کنند.

وی گفت: تشویق کودکان در هنگام استقلال انجام کارهای سبک و نظارت از راه دور والدین با تایید همه جانبه کودک، کاهش جذابیت و سرگرمی محیط خانه در قیاس با مهدکودک و تهیه جوایز و افزایش جذابیت مهد کودک و مدارس کودک و… را از راهکارهای مفید در کاهش اختلال اضطراب کودکان نام برد.

عرب گل همچنین گفت: نحوه خداحافظی والدین از بچه ها باید عادی باشد نه دور از چشم آنها، والدین کودکان باید در بازه های زمانی کوتاه  مدت با آشنایان پدر بزرگ و مادربزرگ و همسالان تنها باشند.

وی در پایان عوامل ژنتیک، عوامل زیستی، عوامل روانی اجتماعی عوامل رفتاری و… را از عوامل بروز اختلال اضطراب در کودکان عنوان کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.