چگونه تاثیر منفی بازی‌های ویدئویی را کاهش دهیم؟

بازی‌های ویدئویی سرگرم‌کننده هستند و علاقمندان زیادی در سراسر دنیا دارند. اگر فقط برای سرگرمی بازی می‌کنید ضرری ندارد اما اگر به این بازی‌ها اعتیاد پیدا کرده‌اید بر سلامت ذهنی و جسمی شما تاثیر منفی می‌گذارند. این بازی‌های وسوسه‌کننده هستند و گاهی افراد ساعت‌ها به بازی مشغول می‌شوند. هر روزه با پیشرفت تکنولوژی، بازی‌های ویدئویی نیز جذاب‌تر می‌شوند. اگر متوجه شدید حتی برای انجام کارهای مهم مثل درس خواندن یا سرکار رفتن نیز به سختی بازی را متوقف می‌کنید، باید به دنبال پیدا کردن راهی برای کم کردن زمان بازی کردن باشید.
تاکنون مطالعات زیادی درباره‌ی اعتیاد به بازی‌های ویدئویی صورت نگرفته اما این اعتیاد نیز مانند انواع دیگر اعیتادها،رفتاری تکانشی است. رفتار و عادات خاصی نشانه‌ی اعتیاد به بازی‌های ویدئویی هستند مانند اختصاص دادن زمان کار و درس به بازی، پنهانی بازی کردن و استفاده از بازی برای فرار از واقعیت.
اقداماتی وجود دارد که برای مقابله با اعتیاد به بازی‌های ویدئویی می‌توانید انجام دهید.
۱- محدود کردن زمان بازی به یک ساعت در روز
باید مطمئن شوید که فرزندتان ساعات زیادی به بازی کردن اختصاص نداده‌ است. بازی‌های با انیمیشن‌های واقعی و مدل‎های ۳D جدید وسوسه‌کننده هستند. باید ساعات محدودی برای بازی کردن فرزندتان مشخص کنید. سعی کنید فعالیت‌های دیگری برای آن‌ها پیدا کنید. آن‌ها را به انجام فعالیت‌های فیزیکی تشویق کنید و فقط اجازه دهید روزی یک ساعت یا کم‌تر بازی کنند.
۲- پیدا کردن دلیل اصلی بازی کردن
محدود کردن زمان بازی کردن بسیار مهم است. هنگامی که به زمان توجه می‌کنید متوجه‌ی مسائل دیگری نیز می‌شوید برای مثال چه چیزهایی باعث می‌شود فرزندتان بازی کند؛ ممکن است بفهمید زمان ناراحتی، خستگی یا افسردگی بازی می‌کند. در این صورت باید برای این مشکلات راه‌حل پیدا کنید.
اگر عامل اصلی بازی کردن فرزندتان را پیدا کنید می‌توانید مشکل را حل کرده و اعتیاد به بازی خود بخود از بین می‌رود. اگر آن‌ها برای فرار از واقعیت و مشکلات‌شان بازی می‌کنند پس بسیار مهم است که به کمک هم مشکلات را حل کنید.
۳- توجه به مسائل ناشی از اعتیاد به بازی
اگر متوجه شدید فرزندتان به دلیل بازی عادت‌هایی را شروع کرده، باید فورا راهکاری برای بازی نکردن او پیدا کنید. ممکن است بازی‌های خاصی باعث شوند فرد نشانه‌هایی از اختلال شخصیت یا خشونت (اگر ساعات طولانی بازی‌های خشن انجام می‌دهد) را نشان دهد.
اگر فرزندتان بازی‌های ویدئویی می‌کند نه تنها به ساعات بازی کردن بلکه به نوع بازی که انجام می‌دهد باید توجه کنید ومطمئن شوید بازی‌هایی می‌کنند که بیش از حد خشن نیستند.
۴- رفتار درمانی
یکی از مواردی که در صورت اعتیاد شدید به بازی‌های ویدئویی توصیه می‌شود رفتار درمانی است. با انجام رفتار درمانی مطمئن می‌شوید فرد به جای فکر کردن به بازی، به فعالیت‌های مفید دیگری فکر می‌کند. می‌توانید توجه او را به بازی در بیرون از خانه یا وقت گذراندن با دوستانش جلب کنید.
۵- ایجاد اعتماد
ایجاد اعتماد به افرادی که روابط اجتماعی قوی ندارند کمک می‌کند اعتماد بنفس کافی پیدا کنند. از آنجائیکه این افراد اعتماد بنفس کافی برای بیرون رفتن از خانه و ایجاد روابط تازه را ندارند، ترجیح می‌دهند زمان زیادی را در خانه بگذرانند. بازی‌های ویدئویی یکی از راه‌های فرار از این مشکل است و این افراد در دنیای بازی‌ها غرق می‌شوند.
۶- تشویق به فعالیت‌های بیرون از منزل
اگر وقت زیادی را در خارج از خانه نمی‌گذرانید و از طبیعت و فضای بیرون لذت نمی‌برید پس به دنبال پیدا کردن آرامش به دنیای تکنولوژی روی می‌آورید. به نظر می‌رسد تکنولوژی جایگزینی عالی برای بیرون رفتن از خانه باشد. سعی کنید برنامه‌های خارج از منزل مانند ماهی‌گیری و پیک‌نیک داشته باشید.

۰ دیدگاه ۸ بازدید ۲

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.