چگونه سبزی و میوه ها را خشک کنیم؟

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز به نقل از منبع ذکر شده در انتهای مطلب

 چگونه سبزی و میوه ها را خشک کنیم؟

خشک نمودن سبزی و میوه ها نه تنها یک هنر بلکه بسیار سرگرم نماینده نیز می باشند و همچنین شما می توانید برای مدت بیشتری از میوه ها استفاده نمایید.

نکات متفاوتی وجود دارد که باید به کمک آن ها میوه ها و سبزی ها را خشک نمایید. با رعایت این نکات و همچنین استفاده از ترفندها بهترین میوه خشک را تهیه نمایید:

*اگر قصد دارید میوه یا سبزیجات را خشک کنید، حتما میوه و سبزیجات رسیده و سالم را انتخاب کنید. قابل توجه است بدانید سبزیجاتی که به محض چیده شدن در صبح سریع یا اول شب، فورا خشک می شوند، طعم و بوی بهتری دارند.

*سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خرمالو از جمله میوه هایی می باشند که می توانید برای خشک نمودن آن ها را انتخاب نمایید.

*در صورتی که سبزیجاتی که انتخاب می کنید کاملا رسیده نباشند، بعد از خشک شدن رنگ و طعم خوبی نخواهند داشت. البته سبزیجات خیلی رسیده هم بعد از خشک شدن سفت می شوند و نمی توان آنها را مصرف کرد.

*برای خشک کردن سبزیجات ابتدا آنها را در تشتی از آب سرد غوطه ور کنید. آب سرد به حفظ تازگی سبزیجات کمک می کند. هر بار سبزیجات خیسانده شده را از روی آب جمع آوری کرده و گل و لای ته نشین شده را دور بریزید.

*این کار را برای ۳ تا ۴ مرتبه انجام دهید تا آب سبزیجات کاملا تمیز شود. بعد آنها را آب بکشید. فراموش نکنید نباید سبزیجات برای مدت طولانی در آب خیسانده شوند زیرا به راحتی املاح و ویتامین های خود را از دست می دهند.

*بعد از شستن اجازه بدهید سبزیجات خشک شوند. برحسب نوع آنها، برش لازم را بدهید. حتما قسمت های کال، کپک زده یا فیبردار سبزیجات را حین برش زدن جدا کنید چون می توانند عاملی برای رشد باکتری ها باشند.

*متأسفانه سبزیجات و میوه ها حاوی نوعی از ترکیبات ارگانیک می باشند که به آن آنزیم می گویند و به همین دلیل خیلی سریع کپک می زنند. به همین دلیل است که سبزیجات تازه سریع تر از میوه ها خراب می شوند.

*تنها راه برای متوقف کردن فعالیت این آنزیم ها جوشاندن چند دقیقه ای سبزیجات در آب جوش یا بخار آب پیش از خشک کردن است. به این طریق بسیاری از باکتری ها و کپک ها از بین می روند و در ضمن سبزیجات سریع تر خشک شده و رنگ و طعم آنها بهتر حفظ می شود.

*نکته دیگری که باید در ذهن داشته باشید اینکه هر چه سبزیجات به قطعات ریزتری خرد شوند، سریع تر خشک می شوند.

*به میوه هایی که در خارج از منزل(در صنعت یا مغازه ها) خشک می شوند، ماده ای بنام اکسید سولفور اضافه می نمایند که می تواند سبب بروز آسم در اشخاص حساس به آن شود. برای تثبیت رنگ میوه به آن سولفور می زنند.

*میوه هایی که به طور طبیعی و بدون افزودن سولفور خشک می شوند (مثل خشک نمودن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) حاوی رنگ تیره تری نسبت به میوه تازه می باشند، ولی طعم آنها به میوه تازه بیشتر شبیه است.

میوه های خشک بخوریم یا تازه؟

علی رغم فواید میوه های خشک، متخصصان معتقدند مهم‌ترین وجه تمایز میوه‌های خشک شده با میوه‌های تازه، تبخیر آبی است که حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی است.

البته میوه‌های خشک شده برای مصرف در شرایط خاص مانند تغییر فصل یا استفاده در ورزش‌هایی مانند کوهنوردی که امکان حمل وزن بسیار بار وجود ندارد، سودمند می باشند.

پزشکان پیشنهاد می‌کنند که در صورت امکان حداقل روزی ۲ لیوان میوه خرد شده متنوع مصرف شود. اما در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، هر نصف لیوان میوه خشک شده، تقریبا با یک لیوان میوه تازه خرد شده برابر است. برای مثال زرد‌آلوی تازه از ۸۶ درصد آب و ۱۰۴ کالری ا

نرژی تشکیل شده است. اما نیم لیوان زرد‌آلوی خشک شده ۷۶ درصد آب و ۲۱۲ کالری انرژی دارد.

با توجه به افزایش کالری میوه‌های خشک شده، در صورتی که از رژیم لاغری پیروی می‌کنید، مصرف بسیار آنها پیشنهاد نمی‌شود.

پزشکان خاطر نشان می‌کنند که میوه‌های خشک باید در کنار میوه‌های تازه مصرف شوند و به هیچ وجه نمی‌توان میوه خشک را جایگزین میوه تازه کرد. لذا برای داشتن بدنی سالم و نیرومند، همیشه به مقدار کافی میوه تازه و خشک بخورید.

منبع:مشرق

ممتازنیوز – هنر در خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.