چگونه کودکان را با نظم آشنا کنیم

۴ م دیماه ،

برای آشنا کردن کودک با نظم، این که با داد و فریاد و تهدید و تحقیر کردن برای نظم مجبور کنیم خطای ادراکی است.

دکتر کوششی، روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در مورد آشنا کردن کودک با نظم ، این که کودک را با داد و فریاد و تهدید و تحقیر کردن برای برقرار کردن نظم مجبور کنیم خطای ادراکی است.

وی افزود: تنبیه کلامی، جسمی مشکلی را حل نمی کند شاید این تنبیه ها در کوتاه مدت تغییراتی در رفتار کودک ایجاد کند ولی در دراز مدت سبب لجبازی کودک و اطاعت نکردن از فرامین بزرگ ترها و ممکن است کودک جبهه بگیرد و در مقابل انجام مقررات.

دکتر کوشکی در خصوص این که کودک را به سبب نظم دهی کشاند تصریح کرد: دادن الگودهی مناسب توسط والدین و مربی بهترین الگو است و این  که خود والدین ابتدا نظم را رعایت کنند تا بچه بتواند عمل کند و دومین راهکار، دادن مسئولیت به کودک و بررسی کنیم که بچه ها توانمندی انجام این مسئولیت را دارد از نظر جسمی و روانی توانایی دارد و متناسب با سن کودک شما هست.

وی در خصوص سومین راهکار ( استفاده از تشویق  و پاداش) اظهار داشت: استفاده از تشویق و پاداش بعد از انجام نظم می تواند تاثیر بسزایی در رفتار کودکمان داشته باشد زیرا بعضی از کارهای کودک به خاطر جلب توجه است و باید پاداشی دهیم و به او بگوییم که من به تو افتخار می کنم و همچنین از توهین و تحقیر برای اجرای نظم دوری کرده است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.