چگونه ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات به صدا و سیما رسید؟

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

با رای مثبت نمایندگان به تبصره ۶ بودجه ۹۳ کشور ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات به صدا و سیما منتقل شد. وزارت ارتباطات گفت: این مبلغ هزینه خدمات دهی به مناطق محروم است؛ اما صداوسیما گفت: این رقم در تقویت فیبر نوری و سیگنال رسانی زمینی هزینه خواهد شد.
 
 
بر اساس تبصره الحاقی ۶ بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور، مبلغ سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات بند ۴۴ ردیف ۵۳۰۰۰۰ برای سیگنال رسانی زمینی به ایستگاه ها و مراکز رادیویی و تلویزیونی؛ ارتقای پوشش سیگنال رسانی در سطح کشور با کمک فیبر نوری و لینک فرستنده های سیگنال رسان به سازمان صداوسیما اختصاص می یابد تا از طریق وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات اقدام شود.
 
نمایندگان مجلس روز قبل به تصویب تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور، رای مثبت دادند تا به این ترتیب اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۹۳ وزارت ارتباطات به سازمان صدا و سیما تصویب شود.
 
دلیل این تصمیم کسری بودجه  800 میلیارد تومانی صدا و سیما و برنامه توسعه پخش دیجیتال و توسعه زیرساخت صدا و سیما در سیگنال رسانی زمینی بوده است.
 
نماینده سازمان صداوسیما در صحن مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با پیشنهاد حذف تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور، گفت: حدود دو سه سال است که مقامات امنیتی کشور تاکید دارند تا علاوه بر ماهواره، سیگنال رسانی زمینی را هم تکمیل کنیم. با توجه به منازعات جدی که با غرب داریم در صورتی که تهدیدات غرب عملیاتی شود صداوسیما ۳۵ درصد از پوشش داخلی خود را از دست می دهد و غیر از استان ها و شهرهای بزرگ مناطق دیگر تحت پوشش صداوسیما نخواهند بود.
 
سید محمدرضا میرتاج‌الدینی ادامه داد: ۳۰۰ میلیارد تومانی که از محل تبصره الحاقی ۶ در نظر گرفته شده برای توسعه فیبر نوری است که در راستای توسعه زیرساخت های مخابرات است و مخالفتی با این بخش ندارد. از سوی دیگر وزارت ارتباطات خود موظف است فیبر نوری را به مراکز استان ها و شهرهای بزرگ و از آن جا به شهرهای کوچک و ایستگاه های فرستنده بفرستد.
 
اما وزیر ارتباطات مخالف جدی تصویب این تبصره بود. او معتقد است با تصویب یک تبصره برنامه های وزارت ارتباطات معطل می ماند.
 
محمود واعظی به عنوان نماینده دولت در دفاع از حذف تبصره ۶ الحاقی به لایحه بودجه سال ۹۲ در مجلس، گفت: در روز رای اعتماد گفتم که با ۳ هزار میلیارد تومان خدمات دهی به مناطق محروم و روستایی و جبران عقب‌افتادگی‌های قبل را انجام خواهیم کرد. این برنامه‌ریزی را انجام دادیم و سپس دولت از ما خواست تا ۵۰۰ میلیارد تومان را برای رفع کمبودها به دولت بدهیم. این کار را کردیم و به رقم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۳ رسیدیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: چگونه می‌توانم با این هزینه این برنامه را اجرایی کنم؟ هم‌اکنون تمام روستاها از من اینترنت می‌خواهند. تمام دستگاه‌ها از من امکانات می‌خواهند؛ قول‌هایی که امروز به مردم داده ام بر اساس اطمینانی است که مردم به ما کردند.
 
وی گفت: اگر ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات کم کنید، نه می‌توانیم به اهداف برنامه توسعه پنجم برسیم و نه آنچه که برای روستاها و مناطق محروم قول دادیم عملی کنیم.
 
واعظی در نهایت از نمایندگان مردم خواست به این تبصره رأی ندهند که در نهایت با رای مثبت نمایندگان، این تبصره به تصویب رسید.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.