چینی‌ها از ایران نمی‌روند

پس از افزایش فشارهای فزاینده آمریکا برای توقف همکاری هواوی و ZTE با ایران و اصرار بر خروج آنها از کشور، هواوی برای نخسین بار به این انتقادها پاسخ داد.

به گزارش عصر ارتباط، هواوی غول چینی دنیای تجهیزات مخابراتی، هفته جاری در برابر انتقادات اعضای کنگره آمریکا نسبت به انجام معامله با ایران از خود دفاع کرد.
این دفاعیات او درحالی منتشر می‌شود که هر دوی این شرکت‌های چینی پیش از این در موضعی منفعلانه از خروج از بازار تله‌کام ایران خبر دادند.

اعلام خروج هواوی و ZTE موجی از نگرانی‌ها را نیز در بازار مخابرات ایران ایجاد کرد که حتی در صورت صوری بودن این تهدید می‌بایست چاره‌ای برای جایگزین آنها اندیشیده شود.

گرچه مشخص نیست این پاسخ طنازی دیگری برای به دست آوردن هرچه بیشتر دل ایرانی‌ها و علاوه بر آن تثبیت ادامه حضورش در بازار آمریکاست یا نه، اما آنها طی چند ماه اخیر بر سر فروش تجهیزات مخابراتی خود و برخی شرکت‌های آمریکایی به ایران مورد بازخواست قرار گرفته‌اند.

به همین دلیل هواوی، سازنده چینی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و دیگر تجهیزات مخابراتی گزارش ۲۴ صفحه‌ای که از سوی جان سافولک رئیس سابق اداره اطلاعات بریتانیا که اکنون در اداره امنیت جهانی هواوی مشغول به فعالیت است، نوشته شده را منتشر کرد.

در این گزارش هواوی عنوان کرده است که ایجاد یک شبکه جهانی، مناطق و فرهنگ‌های مختلفی را به یکدیگر متصل می‌کند و در نهایت نیز منجر به پیشرفت تمدن بشر می‌شود.

گرچه در این گزارش هواوی به طور مشخص به ادعاهای مطرح شده علیه خود مبنی بر همکاری و فروش تجهیزات به شرکت‌های مخابراتی ایران اشاره‌ای نکرده اما سافولک اشاره کرده است که محافظت از امنیت شبکه مشترکان یکی از علاقه‌مندی‌های مهم هواوی و خط مشی آن است.

این گزارش همچنین به انتشار ویروس استاکس نت که گمان می‌‌رود توسط آمریکا و متحدان ساخته و به کار گرفته شده است تا برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را مختل کند، اشاره و آن را به یک مسابقه اینترنتی تشبیه کرده است.

هواوی به همراه رقیب بومی خود یعنی ZTE طی ماه‌های اخیر با موشکافی و بررسی‌های دقیق از سوی اعضای کنگره آمریکا به دلیل معامله با ایران مواجه شده‌اند. کشوری که موضوع تحریم‌های اقتصادی آمریکا است و دیگر کشورهای خارجی نیز از همکاری تجاری با آن منع شده‌اند.

گزارش سافولک، مفهوم “فناوری توسعه یافته خارجی” را در دنیای جهانی شده، جایی که کمپانی‌های فناورانه آمریکا نیز بخش‌های R&D و تولید خود را به کشورهای چین، هند و برخی دیگر کشورها برون‌سپاری کرده‌اند، مورد سؤال قرار داده است.

او در ادامه نوشته است که مفهوم “توسعه یافته خارجی” در دنیای به هم تنیده جهان امروز بی‌معنا است همان‌طور که مفاهیم یا محصولات شرکت‌ها از یک سوی جهان مورد استفاده و تائید شرکت‌هایی در سوی دیگر دنیا قرار می‌گیرند. هواوی در این گزارش با ابراز تعجب از این وضعیت، پرسیده است آیا این تفکر بیش از حمایت‌های تجاری، تغییر وضعیت ظاهری برای حفظ امنیت ملی نیست؟

قانونگذاران آمریکایی سال گذشته از دپارتمان خزانه‌داری این کشور خواستند تا فعالیت‌های هواوی و ZTE در ایران را بررسی کند و در این میان ZTE بیش از هواوی در کانون توجه قرار گرفت.

در ماه جولای گذشته، بیش از ۱۲ قانونگذار آمریکایی نیز با امضای نامه‌ای خطاب به تیموتی گیتنر دبیر خزانه‌داری آمریکا خواستار فوریت بررسی فروش و تامین تجهیزات برای شرکت مخابرات ایران و فروش فناوری‌های آمریکایی ممنوع‌الفروش شده به ایران تحت قوانین تحریم‌های اخیر علیه ایران از سوی ZTE شدند.

ظاهرا ZTE به دلیل وجود برخی حفره‌های امنیتی در برخی محصولاتش که در آمریکا فروخته مورد بررسی‌های دقیق قرار گرفت و لابه‌لای آنها ماجرای امضای قرارداد تامین نرم‌افزارهای کامپیوتری و تجهیزات تحریمی ساخته شده توسط مایکروسافت، Hewlett-Packard، اوراکل، سیسکو، دل، جونیپر و سیمانتک به شرکت مخابرات ایران مشخص شد.

طبق برآوردهای آماری، نوکیا زیمنس با ۲۷ درصد سهم از شبکه مخابراتی شرکت مخابرات ایران بیشترین سهم را نسبت به وندورهای دیگر رقیبان دارد و پس از آن هواوی با ۲۳ درصد، ZTE با ۲۲ درصد، اریکسون با ۱۰ درصد، آلکاتل ۹درصد و دیگر وندورها ۹ درصد باقی‌مانده قرار دارند.

در حالی که برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد شرکت چینی هواوی با سهم ۳۸ درصدی خود از شبکه ارتباطی ایرانسل بیشترین سهم را در این شبکه به دست آورده که پس از این شرکت، اریکسون با ۳۲ درصد و نوکیا-زیمنس با ۳۰ درصد تجهیزات در شبکه ایرانسل حضور دارند.

هواوی به خاطر مزایده‌ها و مناقصه‌هایی که اخیرا برای توسعه شبکه زیرساخت کشور برگزار شد، توانسته با کنار زدن رقیب آمریکایی خود سهمش را از تجهیزات زیرساخت ارتباطی کشور به ۲۶ درصد برساند و سیسکو را با ۱۸ درصد به زیر بکشاند.

پس از آنها آلکاتل با ۱۸، نوکیا-زیمنس با ۱۲، ZTE با ۱۰، اریکسون با هفت و باقی شرکت‌ها با ۹ درصد قرار دارند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.