چینی ها چطور گوشی های ارزان و با تکنولوژی روز می سازند؟

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2012/11/6b6218fefa8748f382776767e55d76f8.jpg

ممتاز نیوز – این روزها بازار اندروید شکلی به شدت رقابتی به خود گرفته که سبب نیز تا حدود زیادی به افزایش شمار پرچمداران چینی با قیمت های پایین شان باز می گردد. نام هایی نظیر وان پلاس، میزو و برند آنر هوآوی علاوه بر اینکه در بازار محصولات اقتصادی کشور چین خوب عمل کرده اند، این روزها در خاک اروپا نیز محبوب تر شده اند و حتی چندی است که با تمام قوا برای ورود به خاک آمریکا تلاش می کنند. راز تولید موبایل های چینی ارزان را پی می گیریم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از دیجیاتو برندهایی می باشند که در ازای پرچمداران خود مبالغ گزافی را از مشتریان طلب می کنند، با این همه شمار زیادی از این کمپانی ها قادر نیستند امکاناتی همسطح با رقبای چینی خود را با قیمت پایین ارائه نمایند.

هرچند تصور می گردد که تعیین قیمت های بالا صرفا در راستای ایجاد تصویری از یک برند اعلی در نظر کاربران است، با این همه، شرکت های چینی مزایای دیگری هم نسبت به رقبای خود در کره جنوبی، تایوان و آمریکا دارند که آنها را در پایین نگه داشتن قیمت ها یاری می دهد.

موبایل های چینی در کجا ساخته می شوند؟
با نگاهی دقیق تر به داخل تلفن های هوشمند امروزی، درخواهید یافت که اغلب قطعات کلیدی و البته گران مورد استفاده در آنها ارتباطی با چین ندارند، لذا اینکه شرکت های چینی از راه تولید موبایل ارزان قیمت پول در می آورند و حتی سودهای هنگفتی هم به جیب می زنند کمی عجیب به نظر می آید.

کوآلکام از جمله غول های تولیدکننده چیپست است که مقر اصلی اش هم در خاک آمریکا قرار دارد. بازیگر دیگر در عرصه تولید چیپست مدیاتک است که اساسا در تایوان فعالیت می کند و چیپست های اگزینوس سامسونگ هم در خاک کره جنوبی تولید می گردند.

در عین حال کارخانجات متعدد تولید نیمه رسانای TSMC نیز در خاک تایوان استقرار دارند و هاینیکس نیز در کره جنوبی مستقر است. نکته دیگری که باید به آن اشاره گردد اینکه تولید مموری هم در کره جنوبی و تایوان صورت می گیرد. ماژول دوربین که از دیگر قطعات گران قیمت داخل تلفن های همراه به شمار می رود عموما توسط سونی و از خاک ژاپن تامین می گردد.

حتی شرکت چینی های سیلیکون هم چیپ های سفارشی خود را از TSMC خریداری می نماید. راز تولید موبایل های چینی ارزان را پیگیری می کنیم.

اما بخش هایی که چین می تواند پاسخگوی نیاز شرکت های داخلی چین باشد، عبارتند از نمایشگر، باتری و مونتاژ محصولات الکترونیکی. در این میان، نمایشگر از جمله بخش هایی است که ممکن است اختلافاتی را ایجاد کند چراکه شرکت ها معمولا از میان دو گزینه AMOLED و LCD باید یکی را انتخاب نمایند و در موبایل های ارزان قیمت نیز رزلوشن ۱۰۸۰p عموما بر ۱۴۴۰p ارجحیت دارد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، قیمت نمایشگرهای ۵ اینچی AMOLED و LCD برای نخستین بار با هم برابر شد و به ترتیب به ارقام ۱۴٫۳۰ و ۱۴٫۶۰ دلار رسید. تولیدکنندگان چینی البته بیشتر به استفاده از انواع LCD تمایل دارند اما بسیاری از پرچمداران گران قیمت بازار شامل سری اکسپریای سونی، اچ تی سی ۱۰، جی ۵ ال جی، وی ۲۰ و آیفون ۷ نیز همراه با نمایشگر LCD  به بازار عرضه می شوند.

در گالری می توانید جدول مربوط به قیمت پرچمداران حال حاضر بازار را به همراه فهرستی از امکاناتشان ملاحظه نمایید.

اما وقتی نوبت به قطعات داخلی می رسد، تفاوت چندانی میان موبایل های تولید چین و دیگر کشورهای دنیا ملاحظه نمی گردد. بعضی پرچمداران البته یک یا دو امکان اضافه دارند، اما دست آخر تفاوت میان هزینه تمام شده تولید آنقدری نیست که اختلاف فاحش قیمتی میان موبایل های چینی و انواع دیگر را توجیه کند.

ممکن است استدلال تان این باشد که تفاوت در هزینه های تولیدی سبب اختلاف قیمت موبایل ها شده. در این صورت نظر شما را به فهرست کوتاهی از محل استقرار کارخانجات تولیدی بعضی برندهای مطرح موبایل جلب می نماییم:

  • سامسونگ: ویتنام، کره جنوبی، چین، هند، برزیل، اندونزی
  • اپل: چین و احتمالا به همین زودی ها هند
  • سونی: چین، تایلند
  • اچ تی سی: تایوان
  • ال جی: چین، ویتنام، هند
  • اوپو/ وان پلاس/ ویوو: چین
  • هوآوی: چین، هند
  • شیائومی: چین، هند

به غیر از اچ تی سی، همانطور که ملاحظه کردید، دیگر تولیدکنندگان اسمارت فون، موبایل های خود را بعد از واردات قطعه در چین می سازند، بنابراین به نظر می آید اختلاف هزینه های تولیدی شرکت های موبایل نیز ناچیز باشد.

علاوه بر این، هزینه تولید تنها ۵ تا ۱۰ دلار از کل مبلغ اختصاص یافته به مواد به کار رفته در ساخت یک موبایل را تشکیل می دهد. لذا اختلاف هزینه تولید یک اسمارت فون اقتصادی نظیر موتو E و آیفون ۷ معمولا کمتر از ۱۵۰ دلار است، بنابراین باید مساله دیگری وجود داشته باشد تا اختلاف قیمت ۳۵۰ دلاری میان اکسون ۷ کمپانی ZTE و پیکسل اکس ال گوگل را توجیه کند.

پیش از آنکه مبحث هزینه های تولید را پشت سر بگذاریم لازم است اشاره ای داشته باشیم به نتایج تحقیقی که توسط موسسه Deloitte در خصوص جنبه رقابتی تولید در دنیا انجام شده و نشان می دهد که چین چرا و چگونه همچنان حکم مرکزی برای عملیات های تولیدی را دارد. راز تولید موبایل های چینی ارزان را بررسی می کنیم.

براساس اطلاعات Deloitte ، چین و آمریکا به لحاظ رقابتی رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص می دهند و بعد از آنها ژاپن، کره جنوبی و تایوان قرار دارند که به ترتیب در جایگاه های سوم تا پنجم قرار می گیرند.

با نگاهی به کالاهای صادراتی تولید شده توسط چین و آمریکا و سایر کشورها نیز در خواهیم یافت که حجم بالایی از صادرات آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و تایوان با تکیه بر مهارت های بالا و توانمندی های تکنولوژیکی آنها ساخته شده اند.

چین اما ترکیبی متفاوت از کالاها را به خارج از مرزهایش صادر می کند و آنطور که گزارشات مختلف نشان می دهند بیشتر تمایل دارد تلاش هایش را روی پایین آوردن هزینه تمام شده تولید قرار دهد تا هر مقوله دیگر.

صادرات موبایل به لحاظ پیشرفت تکنولوژیکی
البته اینکه ساختار اقتصادها چرا تا این اندازه متفاوت است دلایل زیادی دارد و از آموزش گرفته تا ذوق و استعداد کارکنان، سطح درآمد، منابع طبیعی و ساختارهای قانونی و حقوقی کشورهایی که درآنها فرایندهای تولیدی صورت می گیرند، همگی می توانند در راز تولید موبایل های چینی ارزان دخیل باشند.

بزرگ ترین مزیت چین را می توان رقابتی بودن قیمت کالاهای تولیدی چین دانست که رقابتی بودن قیمت کالاهای چینی در گزارشی که پیشتر اشاره کردیم نیز ذکر شده. وقتی از مدیران عامل شرکت های چینی خواسته شد که شش کشور نخست دنیا را براساس عوامل مشخصی که در صادرات و تولید دخیل می باشند رتبه بندی نمایند، چین با اتفاق نظر در صدر جدول نشست و سبب نیز صرفا به خاطر قیمت های رقابتی چین بود.

عوامل نام برده شده عبارتند از: استعداد، سیاست نوآوری و زیرساخت، مقرون به صرفگی، انرژی، زیرساخت های فیزیکی و در نهایت فضای قانونی و حقوقی
به لحاظ کلی، کارخانجات مستقر در چین با هزینه ای به مراتب کمتر نسبت به کارخانجات داخل خاک آمریکا فعالیت می کنند. البته به این خاطر، شرکت های چینی عموما از پذیرش سفارش های کوچک اجتناب می کنند اما سفارشات بزرگ تر با هزینه های پایین تر نسبت به دیگر کشورها از سوی چین پذیرفته می شوند. با در نظر داشتن تمامی عواملی که به آنها اشاره شد، روشن است که راه اندازی کارخانجات تولیدی در کشورهای گران دنیا برای شرکت های چینی صرفه اقتصادی ندارد. راز تولید موبایل های چینی ارزان را از سر می گیریم.

همین مساله به ایجاد نوعی شرایط خود شکوفا می انجامد که در آن کارخانجات چینی قادر خواهند بود ظرفیت های تولیدی شان را بالا ببرند و این یعنی تولید حجم بالای کالاها در هر زمان که لازم باشد امکان پذیر خواهد بود. این مساله همزمان به پایین آمدن هزینه های تولید شرکت های چینی منجر شده و آنها را به دریافت سفارشات کلان تشویق می کند.

مساله درآمد راز تولید موبایل های چینی ارزان
وقتی بحث تولید در چین مطرح می گردد، حقوق و دستمزد پایین نخستین موضوعی است که به ذهن خطور می کند. همه ما می دانیم که هزینه های نیروی کار در چین به مراتب پایین تر از هر نقطه دیگری در دنیاست و اساسا به همین خاطر است که احداث کارخانجات رقیب در کشورهای دیگر دنیا صرفه اقتصادی ندارد.

هزینه های تولید در چین در حال افزایش و نزدیک شدن به آمریکاست.
البته گزارشات مختلفی که اخیرا انتشار یافته اند نشان می دهند هزینه های تولید در چین در حال افزایش و نزدیک شدن به آمریکاست و دستمزد و بهره وری در کشورهایی نظیر مکزیک از تولید در چین بالاتر است.

در هر حال، شرکت هایی که صرفا در خاک چین فعالیت تولیدی دارند کمتر از سایر کشورهای دنیا به مهندسان، نیروهای بازاریاب، مدیران و کارکنان بخش پشتیبانی مشتریان خود حقوق پرداخت می کنند.

متوسط حقوق سالانه یک مهندس تولید در چین حدودا ۳۰۵۰۰ دلار است که در قیاس با رقم پرداختی ۷۴۱۳۶ دلار در آمریکا یا ۵۳ هزار دلار در ژاپن رقم پایینی محسوب می گردد.

راز تولید موبایل های چینی ارزان

البته در این بازه کره جنوبی با پرداختی ۳۴۸۰۰ دلار به چین نزدیک است اما جالب اینجاست که متوسط حقوق دریافتی در تایوان از حقوق چین نیز پایین تر بوده و برابر با ۲۹۷۰۰ دلار است.

به طور کلی متوسط درآمد مهندسان چینی در بخش توسعه محصول از مهندسان کره جنوبی، ژاپن و آمریکا پایین تر است. البته روی هم رفته تایوان کمترین میزان حقوق را برای مشاغل پرداخت می کند اما اصلی ترین مشاغل مهندسی در تایوان ، حدودا همان حقوق همتایان چینی شان را دریافت می کنند. راز تولید موبایل های چینی ارزان را ادامه می دهیم.

شاید این اختلاف حقوق مبلغ بالایی نباشد اما با توجه به اینکه صدها یا شاید هزاران نفر نیرو در خطوط تولیدی هر کدام از کارخانجات فعالیت دارند، رقم پایانی هنگفت خواهد بود.

این یعنی توسعه محصول در چین و تایوان قطعا نسبت به دیگر کشورهای دنیا ارزان تر تمام خواهد شد و بخش اعظمی از صرفه جویی شرکت های تولیدکننده در هزینه هایشان نیز به همین واسطه صورت می گیرد، با این همه، اینکه چرا یک شرکت تایوانی مانند اچ تی سی نسبت به بقیه برندها پول بیشتری را بابت پرچمدارانش طلب می کند و چرا تا به امروز تولیدکنندگان محصولات اقتصادی از خاک تایوان سر در نیاورده اند، جای پرسش دارد.

الگوهای کاری تازه راز تولید موبایل های چینی ارزان
یکی از مباحث مهم در رابطه با حاشیه قیمتی چین که البته کمتر از آن صبحتی به میان آمده، به الگوهای کاری تازه ای مربوط می گردد که از سوی تولید کنندگان موبایل در خاک چین مورد استفاده قرار می گیرند. این شرکت ها علاوه بر اینکه مبلغ کمتری را صرف تبلیغات به ویژه در خارج از خاک چین می کنند بلکه دیگر از الگوی همکاری با اپراتورها که در آمریکا پیاده می گردد نیز تبعیت نمی کنند و در مقابل در فضای آنلاین به دنبال مشتری برای محصولات خود می گردند.

در نظر داشته باشید که بخش اعظمی از قیمت نهایی اسمارت فون شما به هزینه های توزیع و کانال های فروش اختصاص می یابد و اگر هم در آمریکا باشید اپراتورها نیز سهمی از آن را بر می دارند.

با توجه به همین مساله شرکت های چینی سعی میکنند که با فروش موبایل از طریق وبپایگاه اینترنتی های خود یا همکاری اختصاصی و انحصاری با بعضی خرده فروشان، کانال های فروششان را تحت کنترل در بیاورند و این یعنی شرکت های تولید کننده می توانند از طریق فروش اینترنتی موبایل به میزان قابل توجهی از هزینه های خود بکاهند.

وان پلاس بعد از فروش موفق محصولاتش در فضای آنلاین به تدریج در حال گشایش فروشگاه های فیزیکی برای جذب مشتریان بیشتر است و شاید اساسا به همین خاطر است که تازهترین پرچمدار شرکت وان پلاس به نام وان پلاس ۳T اندکی گران تر از محصولات قبلی اش است. راز تولید موبایل های چینی ارزان را پی می گیریم.
اما عدم همکاری با خرده فروشان و اپراتورها برای فروش تلفن های همراه قطعا ایراداتی هم دارد. برندهایی که با الگوی فروش اینترنتی موبایل فعالیت می کنند، معمولا حضور کمرنگی در فروشگاه ها دارند و در نتیجه برخلاف برندهای تثبیت شده کمتر می توانند به بازارهای کلیدی نفوذ نمایند.

همچنین ورود به دیگر بازارهای تازه را هم دشوارتر می نماید چراکه شناساندن آن برند به مشتریان دشوارتر می گردد و کانال های توزیع هم باید بدون کمک کانال های تثبیت شده ایجاد گردند.

این مساله به خصوص در آمریکا مشکل زا می گردد چراکه طیف وسیعی از موبایل ها در آمریکا از طریق قرارداد با اپراتورها خریداری می شوند. البته فروش های همراه با تخفیف در فروشگاه های آنلاین نتایج خوبی را برای شرکت های چینی و هندی به دنبال داشته، با این همه به نظر نمی آید که استراتژی فروشگاه آنلاین موبایل در آمریکا نیز موفق باشد.

در واقع به همین سبب است که هم اکنون بعضی برندهای چینی در تلاش برای ایجاد فروشگاه های فیزیکی خود و حضور در بازارهای تازه می باشند که این مساله سبب شده هزینه تمام شده تولید و در نتیجه قیمت نهایی محصولات این شرکت ها نیز افزایش محسوسی پیدا کند.

برای نمونه هوآوی و آنر برندهایی می باشند که در قفسه فروشگاه های اروپایی یافت می شوند و حالا شیائومی و وان پلاس نیز تلاش دارند که به جایگاهی مشابه هوآوی و آنر دست پیدا کنند.

نتیجه گیری
محصولات چینی به لحاظ تاریخی وجهه خوبی در نظر مردمان کشورهای دیگر ندارند و بسیاری آنها را به بی کیفیتی متهم می نمایند، با این همه بازار اسمارت فون در سال ۲۰۱۶ نشان داد که تولیدکنندگان این ناحیه توانایی عرضه محصولاتی با تازهترین امکانات را دارند، بی آنکه از کیفیت موبایل های تولیدی شان بکاهند یا بر قیمت فروش خود بیافزایند.

به نظر شما عوامل تاثیر گذار دیگر در راز تولید موبایل های چینی ارزان قیمت نظیر موبایل های هواوی چیست؟

باز نشر: خبرها ایران و جهان ممتاز نیوز
تاریخ انتشار یافتن خبر: ۸ February 2017 | 1:32 pm

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.