ژنتیک عامل ۵۰ درصد ناشنوایی ها

۳۱فروردین۱۳،

متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه سالانه هزار تا ۳ هزار نوزاد ناشنوا متولد می شوند، گفت:۵۰ درصد علل ناشنوایی کودکان، ژنتیک است.

یونس لطفی، متخصص گوش و حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: ۵۰% علل ناشنوایی کودکان را عوامل ژنتیکی دانست و گفت: عوامل دیگری از جمله  عفونت گوش یا مغز نوزاد در داخل رحم و قبل از تولد، بیماری های بعد از تولد مانند مننژیت، اوریون و همچنین مصرف برخی داروها توسط نوزاد یا مادر که برای گوش سم محسوب می شوند، در ناشنوایی تاثیر زیادی دارند.

همچنین، سر و صدا و انفجار، صدای خیلی بلند در طولانی مدت و همچنین تروما (آسیب به سر) از عوامل شایع کم شنوایی در کودکان محسوب می گردد.

وی در ادامه افزود: برای کاهش میزان شیوع ناشنوایی کودکان باید در هنگام تولد با انجام غربالگری در نوزادان و در سنین بالاتر سالی یکبار با مراجعه به پزشک این سنجش انجام گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران و ناتوانی در تکلم صحیح و کامل، انزواطلبی، پرخاشگری، دوری از اجتماع و مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی از عوارض کم شنوایی و ناشنوایی است.

لطفی در ادامه افزود: در آمار بین المللی از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده ۱ تا ۳ نوزاد دچار این مشکل می شوند که این آمار در ایران به طور متوسط از هر یک میلیون زایمان در سال ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نوزاد ناشنوا متولد می شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه نوزادان که متولد می شوند، ضمن رعایت اصول بهداشتی و مراقبت های مادر انجام غربالگری بعد از تولد ضروری است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.