کارشناسان یونسکو دهه اول شهریور به تهران می‌آیند

قانون- مدیر کاخ موزه گلستان اعلام کرد که کارشناسان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای بازدید از کاخ گلستان در دهه اول شهریور ماه امسال به تهران سفر می‌کنند.
به گزارش ایرنا، ‘مسعود شریفی’ افزود: این کارشناسان برای بررسی پرونده کاخ گلستان که قرار است در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد، به ایران می‌آیند اما زمان دقیق این سفر هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: اکنون کاخ موزه گلستان زیر تیغ جراحی مرمت کاران قرار دارد و کار تعویض کاشی‌ها، کف سازی و فضا سازی موزه‌ها با همکاری شهرداری تهران در حال انجام است که این اقدامات هفته آینده به پایان می‌رسد تا کاخ موزه گلستان آماده پذیرایی از مهمانان اجلاس جنبش عدم تعهد شود.

مدیر مجموعه کاخ موزه گلستان اظهار داشت: ساماندهی حریم کاخ تاریخی گلستان و فضاسازی اطراف این کاخ از اوایل مرداد ماه با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ تهران آغاز شد و هفته آینده به پایان می‌رسد.

پرونده کاخ گلستان، اسفند ماه سال گذشته به یونسکو ارسال و در اجلاس کمیته میراث جهانی این سازمان که تیر ماه در شهر سن پطرزبوگ روسیه برگزار شد، به عنوان یکی از پرونده‌های ایران برای اجلاس سال آینده مورد تایید قرار گرفت.

تیم کارشناسی یونسکو قصد دارد در سفر به تهران ضمن بازدید از نقاط مختلف این کاخ، دستورات و نکات ضروری را برای رفع کاستی‌ها در جهت ثبت کاخ گلستان به مسوولان ایرانی اعلام کند.

مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن ترین بناهای پایتخت ۲۰۰ ساله ایران است؛ سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن را در شمال خیابان و میدان امام خمینی (سپه) در سمت غرب خیابان خیام، در شرق خیابان ناصر خسرو و در جنوب خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تشکیل می دهد، به روزگار صفویه باز می گردد.

ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه ، تالار عاج یا سفره خانه ،تالاربرلیان یا سفره خانه،تالاربرلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض، چادر خانه از جمله بخش‌های این مجموعه تاریخی است.

کاخ گلستان تنها بنای پایتخت به شمار می‌رود که برای ثبت در میراث جهانی به یونسکو پیشنهاد شده است.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.