کارشناس بانکی:بانک مرکزی اروپا باید سیاست گشایش پولی در پیش گیرد

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۳/۲۱
۰۰:۱۸:۰۰٫۱۸

«تام ووزا»، کارشناس مالی بانک ملی استرالیا که تحولات بازار مالی اروپا را برای این بانک دنبال می کند در گفتگو با یورونیوز گفت:« منطقه یورو در شرایط کنونی به سیاست گشایش پولی نیاز دارد و اقدام بانک مرکزی اروپا در این خصوص درست نبوده است».
شبکه خبری یورونیوز در گفتگویی دو سویه با تام ووزا در لندن،سیاست های بانک مرکزی اروپا در منطقه یورو را به بحث گذاشت و اعلام کرد در حالی که اوضاع مالی و اقتصادی منطقه یورو و به ویژه وضع بانکهای برخی از کشورهای این منطقه از جمله اسپانیا رو به وخامت است ، بانک مرکزی اروپا در اقدامی تصمیم گرفت نرخ بهره خود را بدون تغییر باقی بگذارد و با وجود آنکه رشد اقتصادی این منطقه به طور کلی در حال کند شدن است، این نهاد مالی حاضر نیست سیاست تعدیل پولی به اجرا گذارد.
مجری این برنامه در همین باره این سئوال را از کارشناس برنامه پرسید که آیا این اقدام بانک مرکزی اروپا، پاسخی مناسب به بحران منطقه یورو در شرایط کنونی بوده است یا نه کلا سیاست گشایش پولی در این منطقه با توجه به وضع کنونی آن امکان پذیر نیست که ارائه شود.
مسئول بخش بازار مالی اروپا بانک ملی استرالیا در پاسخ به این سوال گفت:«اقدام بانک مرکزی اروپا در شرایط کنونی درست نبوده است و من بر این باورم که منطقه یورو در شرایط کنونی به سیاست گشایش پولی نیاز دارد و این سیاست نیز کاملا در منطقه قابل اجراست».
این کارشناس مسائل مالی و بانکی گفت اوضاع کلی منطقه یورو ایجاب می کرد که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را بیست و پنج صدم درصد و حتی نیم درصد دیگر کاهش می داد. وی افزود به نظر می رسد که بانک مرکزی اروپا این ابتکار عمل را برای بعد ازانتخابات پارلمانی یونان گذاشته است تا با مشخص شدن نتایج این انتخابات ، نرخ بهره خود را نیم درصد دیگر کاهش کاهش دهد.
مجری برنامه با اشاره به اظهارات ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی بر اینکه این بانک نمی تواند خلا سیاسی را پر کند و در این خصوص ، توپ در زمین دولت های کشورهای عضو منطقه یورو است،این سئوال را از میهمان برنامه پرسید که بانک مرکزی در چه جایی مجبور به اقدام بیشتر خواهد شد؟
تام ووزا در پاسخ گفت این چیزی است که بیشتری روسای های بانک های مرکزی کشورهای منطقه یورو آن را تکرار می کنند. آنها هر بار که دور هم جمع می شوند به سیاستمداران گوشزد می کنند سیاست پولی به ویژه در غرب به آخر خط خود رسیده است. اما در اروپا فضا برای ابتکار عمل وجود دارد اما چنین ابتکار عملی در آمریکا اصلا وجود ندارد و در انگلیس هم اگر باشد میزان آن از یک دهم درصد بیشتر نخواهد بود.بنابراین این نابرابری ها که در نرخ بهره بین منطقه یورو و آمریکا و انگلیس وجود دارد باید برطرف شود.
کارشناس مالی بانک ملی استرالیا در ادامه این برنامه به موضوع انتشار اوراق قرضه مشترک اروپایی پرداخت که اتحادیه اروپا هیچ کاری در این زمینه انجام نداده است و آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به شدت با انتشار آن مخالف هستند . اوراقی که به موجب آن بازپرداخت اصل و سود بدهی های حاکمیتی کشورهای عضو منطقه یورو ، توسط کل کشورهای این منطقه از جمله آلمان تضمین خواهد شد.
وی افزود منطقه یورو در آخرین مرحله، مجبور خواهد شد به این ابزار مالی روی خواهد آورد.سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این اوراق با سررسید چند ساله (سه ساله،پنج ساله و یا ده ساله ) قرار است منتشر شود.هدف کلی این است که
با انتشار اوراق قرضه مشترک اروپایی، فشار از دوش کشورهای بدهکار کاسته شود و این کشورها با هزینه کمتری از بازار مالی استقراض کنند.
وی در مقایسه اقداماتی که برای تحرک بخشی به رشد اقتصادی در اروپا و آمریکا در نیمه دوم امسال احتمالا انجام خواهد گرفت و فلج سیاسی که در دو منطقه وجود دارد گفت : در آمریکا با توجه به آنکه کنترل کنگره در دست جمهوریخواهان است و آنها هر آنچه در توان دارند برای حمایت از نامزدشان جهت مقابله با اوباما در انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهند داد، دولت اوباما نمی تواند کارهای مهمی انجام دهد . اما به هر حال ، حالت فلج سیاسی در اروپا بیشتر از آمریکاست و امکان ابتکار عمل کمتری در اروپا نسبت به آمریکا وجود دارد.

وی با این حال خاطر نشان کرد دربرخی از کشورها به طور جداگانه اقدامات بیشتری برای رشد اقتصادی انجام خواهد گرفت.
اماسوالی که به طور کلی مطرح خواهد شد این است که اگر کشورهای اروپایی درباره اجرای طرحی برای رشد اقتصادی به توافق برسند، طرحی که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه تلاش می کند آن را ارائه کند اعتبار مالی آن چه مقدار خواهد بود.
هم اکنون صحبت از اعتباری تا نود میلیارد یورو می شود که البته رقم چشمگیری است اما باتوجه به آنکه ارزش اقتصاد منطقه یورو حدود ده هزار میلیارد یورو است، اختصاص چنین رقمی برای تحرک بخشی به رشد ا قتصادی این منطقه ناچیز است.
۰۰:۲۱:۳۶٫۲۲

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.