کار قاضی، مهندسی اجرای قانون است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف دوره ۵۱ کار آموزان قضایی روحانی که ظهر پنجشنبه در معاونت آموزش دادگستری استان قم برگزار شد اظهار داشت: قضات علاوه بر گذراندن دوره های علمی و کارآموزی باید دانش افزایی کنند زیرا که قضاوت منشاء بسیاری از مباحث است و قاضی برای صدور یک رای باید با نگاه همه جانبه مهندسی اجرای قانون را انجام دهد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به جمله ارزشمند امام راحل که عالم محضر خداست، خطاب به کارآموزان قضائی گفت: اگر در کارها عالم را محضر خدا بدانید یقین داشته باشید در کارها موفق خواهید بود.

وی افزود: استنباطی که از بیانات امام راحل درباره احتیاط امر قضاوت داشته ام این است که ایشان طرف دیگر احتیاط را متذکر می شدند یعنی اگر کسی توانایی قضاوت را داشته باشد و وارد این حوزه نشود خلاف فرض است.

حجت الاسلام رئیسی بیان داشت: نگاه امام در امر قضا به حوزه بود  و سیاست ما نیز در قوه قضائیه این است که حوزه های علمیه نیاز نیروی انسانی ما را مرتفع کند که البته ما هم از دانشگاه های کشور و هم حوزه های علمیه کشور می خواهیم در تربیت نیروی انسانی که هم از دانش و هم تهذیب خوبی برخوردار باشند به ما کمک کنند.

وی اضافه کرد: مشکلات موجود بخش اداری رافع تکلیف نیست و ما باید تلاش کنیم مشکلات موجود را مرتفع کنیم.

قضاوت شأنی از شئون ممتاز الهی است

معاون قوه قضائیه گفت: جایگاه قضاوت جایگاه بسیار رفیعی است به طوریکه قضاوت شأنی از شئون الهی است و جایگاهی است که اوصیای الهی در این منزلت قرار داشته اند.

وی افزود: به دلیل جایگاه قضاوت، شما کار آموزان قضایی نباید به دانش و اندوخته های علمی که در دوره های کارآموزی می آموزید اکتفا کنید بلکه به دنبال دانش افزایی باشید و همواره در قضاوت های خود از خداوند متعال استمداد بطلبید زیرا که اگر عنایت حضرت حق نباشد تصمیم گیری درست امکان پذیر نیست.

رئیسی اضافه کرد: نباید حکمی صادر کرد که  سکوت بیاورد بلکه باید حکمی صادر شود که سکون و آرامش برای جامعه داشته باشد و اضطراب جامعه را دفع کند.

وی از دادگاه به عنوان پناهگاه نام برد و اظهار داشت: هر کس پشت میز قضاوت نشست باید علی وار صحبت کند و تصمیم بگیرد به طوری که اگر کسی توانایی مالی برای گرفتن وکیل نداشت و یا به دلیل نداشتن سواد نمی توانست واژگان حقوقی را به درستی بیان کند حقی از وی ضایع نشود.

درخواست ارائه مدل قضاوت اسلامی

معاون اول قوه قضائیه گفت: امروز برخی از دستگاه های قضایی کشورهای اسلامی به ما مراجعه می کنند و به طور رسمی درخواست مدل قضاوت اسلامی می کنند و می گویند هم در قالب سیستم و هم محتوا می‌خواهیم قضای اسلامی را اجرا کنیم.

وی در پایان بیان داشت: تحلیف یک شکل تشریفاتی دارد اما به واقع تشریفاتی نیست و یک عهد و پیمان با خداوند متعال، قرآن، ائمه اطهار و ارزش های الهی است و برای پایبندی به آن باید از خداوند متعال کمک گرفت.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.