کالای غیراساسی نیازی به ارز مرجع ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: الزامی برای پرداخت ارز مرجع از سوی دولت به واردکنندگان کالاهای غیرضروری وجود ندارد.

داود چراغی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، در رابطه با اختصاص ارز مرجع به واردات کالاهای غیرضروری مانند شکلات اظهار داشت: کالاهای غیرضروری هیچ احتیاجی به ارز دولتی نداشته و در اختیار گذاشتن ارز مرجع برای واردات این کالاها ظلم به بخش های دیگر است.

وی در ادامه افزود: دولت هیچ مسئولیت و تعهدی در قبال پرداخت ارز مرجع برای کالاهای غیراساسی، سفرهای تفریحی و به طور کلی واردات کالاهای لوکس و تزئینی ندارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تخصیص ارز مرجع از سوی دولت برای هر کالایی می تواند التهاب بازار را افزایش دهد با این تفاوت که دارنده ارز مرجع با وارد کردن کالا و عرضه آن در بازار سود بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

بنابراین در صورتی که دولت به جای ارز مرجع، یک نرخ واحد را برای ارز اعلام کرده و در اختیار متقاضیان قرار دهد می توان به ثبات قیمت ها در بازار امیدوار بود.

چراغی با بیان اینکه اختصاص ارزمرجع برای کالاهای غیرضروری تولید داخل را به خطر می اندازد خاطرنشان کرد: اختصاص ارز مرجع از سوی دولت برای واردات کالاهای خوراکی یا تزئینی می تواند لطمه سنگینی به تولیدات داخلی کشور وارد کند، بنابراین با منع پرداخت ارز مرجع برای واردات اینگونه کالاها می توان به رونق بازار داخلی و رشد اقتصادی کشور کمک کرد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.