کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان با مصرف هندوانه

لیکوپن موجود در هندوانه خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان های پروستات، ریه و معده را کاهش می دهد.

 به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به خواص هندوانه گفت: ۶درصد وزن هندوانه را ماده جامد و تقریبا بقیه وزن آن را آب تشکیل می دهد. هندوانه منبع قابل توجه ویتامین C است و سایر ویتامین ها و موادمعدنی آن اندک است، مگر آنکه چندین کیلوگرم از آن در روز مصرف شود.
 
مهندس سارا حکیم ادامه داد: هندوانه حاوی بتاکاروتن بالایی نیز هست، ویتامین C و بتا کاروتن جزء آنتی اکسیدان های قوی هستند و رادیکال های آزاد، موادی هستند که موجب آسیب سلولی در بدن می شوند.
 
وی افزود: رادیکال های آزاد موجب اکسید نمودن کلسترول و چسبیدن آن به رگ های خونی می شوند که این حالت زمینه ایجاد سکته را فراهم می نماید و رادیکال های آزاد موجب افزایش شدت آسم، افزایش التهاب در استئوآرتریت و روماتوئید می شوند و این در حالی است که ویتامین C و بتاکاروتن موجود در هندوانه با اثر بر روی رادیکال های آزاد، از ایجاد این عوارض جلوگیری می نمایند.
 
حکیم با اشاره به بالا بودن میزان  لیکوپن موجود در هندوانه بیان  کرد: محتوی لیکوپن هندوانه حتی از گوجه فرنگی هم بالاتر است ، لیکوپن دارای توانایی کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان های پروستات، ریه و معده می باشد.
 
این کارشناس ارشد تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: پتاسیم موجود در هندوانه به کاهش فشار خون و خطر تشکیل سنگ کلیه کمک قابل توجهی می کند. همچنین این میوه در تقویت سیستم ایمنی و دفاع بر علیه عفونت ها نقش موثری دارد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.