کاهش سن سکته قلبی در کشور / افزایش سکته های قلبی در ۱۰ سال آینده

مسوول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب با اشاره به کاهش سن سکته قلبی در کشور اعلام کرد: یش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده این آمار به اوج خود برسد.

کاهش سن سکته قلبی در کشور / افزایش سکته های قلبی در 10 سال آیندهبه گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) محراب مرزبان گفت: آمار سکته قلبی در کشور به نسبت دنیا بسیار بیشتر است و متأسفانه در سنین پایین اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: طبق آمار جهانی سن سکته قلبی بر اثر گرفتگی عروق کرونر در کشور ۸ تا ۱۰ سال از جوامع دیگر پایین‌تر است به طوری که سکته قلبی در زنان در سن ۶۵ سالگی و در مردان ایرانی در سن ۵۵ سالگی رخ می‌دهد.

مرزبان، دلایل سکته قلبی و افزایش ‌آن را در کشور، تغییرات برنامه غذایی خانوارها، کاهش تحرک به دلیل ماشینی شدن زندگی، افزایش چاقی، افزایش آلودگی هوا و افزایش استرس‌های محیطی و کاری عنوان کرد.

مسئول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب تصریح کرد: شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور بیماری‌های قلبی و عروقی است و تصادفات و بیماری‌هایی مانند سرطان در رتبه‌های بعدی قرار دارند اما آنچه خطرناک است کاهش سن سکته در کشور است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی با عنوان اپیدمی قرن نامگذاری شده است گفت: این نامگذاری به دلیل شایع بودن این بیماری است و اگر روش تغذیه اصلاح نشود منحنی سکته قلبی در کشور که رو به افزایش است تغییر چشمگیری خواهد داشت.

مرزبان ادامه داد: ترکیب جمعیتی ما نامتعادل شده، در دوره‌ای زاد و ولد زیاد بود اما اکنون متوقف شده و همان افراد به دوره میانسالی رسیدند بنابراین می‌توانیم پیش‌بینی کنیم در دهه بعدی که سن کهنسالی آنها خواهد بود اوج بیماری‌های قلبی را داشته باشیم.

مسئول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب گفت: بنابراین باید برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده که آمار سکته‌های قلبی شیوع بیشتری خواهد داشت برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.