کاهش نرخ ارز، در نوسانات قیمت مسکن تاثیر گذار است

جمعه ۱۹م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

کاهش نرخ ارز، در کاهش قیمت مسکن تاثیر گذار است و با کاهش نرخ ارز مسکن با قیمت پایین تر در اختیار مردم قرار گیرد.

مهندس علیرضا ابلغی کارشناس مسائل مسکن و فعال در زمینه ی ساخت  ساز در بخشی خصوصی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد کاهش قیمت ارز و تاثیر گذاری آن در بازار مسکن افزود: فولاد، تاسیسات، شیر آلات، کاشی، و سرامیک از جمله اقلامی می باشند که وابسته به ارز می باشند و  افزایش قیمت ارز می تواند در آنها تاثیر گذار باشد و حتی افزایش و کاهش قیمت ارز می تواند در قیمت همه شده ساختمان اثر مستقیم داشته باشد.

وی افزود: بها های همه شده ساختمان اعم از مصالح ساختمانی دستمزد، نیروی انسانی در تاثیر پذیری مستقیم نرخ ارز قرار دارند ابلغی آثار تورم در بخش مسکن را تاثیر گذار دانست و افزود: قطعأ تورم هم درتمام شدن قیمت ساختمان اثر گذار است اما این اثر پذیری دیر هنگام، و پس از یک دوره کامل خود را نشان می دهد و در حالی که در سایر کالاهای مصرفی این تاثیرپذیری سریعتر نمایان می گردد.

این کارشناس مسکن نوسان قیمت ارز در مصالح  ساختمانی، دستمزد کارگران و تورم را از جمله مواری در افزایش قیمت مسکن، نوسان قیمت ارز و سوء مدیریت در جذب سرمایه گذاری سبب می گردد کمتر کسی به سرمایه گذاری در بخش مسکن بپردازد.

ابلغی تورم را یکی از دلایل در عدم رغبت به سرمایه گذاری در بخش مسکن دانست و افزود: بدلیل نوسان قیمت در بازار مسکن و سردرگرمی و عدم اطمینان کسی تمایل به سرمایه گذاری در این بخش ندارد.

وی عدم تعادل در بخش مسکن را خدمتی برای سوداگران دانست.

وی اظهار داشت: گروه های هدف اشخاصی که بدنبال مسکن مناسب می باشند با افزایش قیمت توان خرید ندارند این در حالی که سوداگران وارد بازار می شوند ومسکن گران می گردد.

این کارشناس مسکن کیفیت و مصالح به کار گرفته شده تولیدات داخلی در مقایسه با تولیدات خارجی را مثبت ارزیابی نموده و افزود: کیفیت کالاهای داخلی با مشابه خارجی برابر است و معتبر است از واردات کالاهای غیر ضروری خود داری کنیم.

ابلغی بر کنترل و نظارت مستمر در ساخت و ساز تاکید نمود و افزود: بدون کنترل، نظارت و برنامه ریزی و مدیریت دقیق مسکن مناسبی نخواهیم داشت.

وی از ساخت مسکن مهر واقع در پرند ابراز نارضایتی نمود و افزود: با توجه به موقعیت مکانی در ساخت و ساز- حائز اهمیت بسیار است که متاسفانه این امر در بعضی ساخت و سازها مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس مسکن از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در ساخت و ساز کیفیت در علاوه بر مدیریت با کنترل و نظارت در به کارگیری نیروهای متخصص و صلاحیت دار دانست و یاد آور شد: همانطور  که استاندارد در سایر تولیدات باید رعایت شود ساخت مسکن هم باید از استانداردهای لازم برخودار باشد.

وی افزود: هر کس وارد عرصه ی تولید و مسکن می گردد باید شناسنامه دار و حاوی گواهی نامه صلاحیت باشد و با تائید صلاحیت اشخاص وارد عرصه ساخت و ساز شوند./ک


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.