کاهش کیفیت “دارو” قربانی تغییرات نرخ “ارز”

فروردین ۱۴۰۳

تغییرات نرخ ارز سبب حذف مارژین دارو می شود که همین امر منجر به ضروردهی صنایع داروسازی و در نهایت منجر به کاهش کیفیت داروهای تولید داخل می گردد.

 دکتر علی منتصری، عضو انجمن سندیکای دارویی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: “وزارت بهداشت” یک مرکز هدایت و حمایت از قوانین جاری در سیستم دارویی  کشور است و مشکل اساسی ما در حوزه دارو روش ها و قواعدی است که ما آنها رابه بازی می گیریم و همین موضوع  باعث مشکلات عدیده در “صنعت داروسازی” شده است.

وی افزود:  یکی از مشکلات صنعت داروسازی نحوه  قیمت گذاری بر “دارو” است، صنابع داروسازی باید سود ده باشند که سرمایه گذاری کنند تا به حیات خود ادامه دهند. در واقع  اگر کیفیت عالی از داروها انتظار داریم باید برای این کیفیت عالی و معرفی آن هزینه  کنیم.

 منتصری عنوان کرد: در واقع باید برای داروهای تولید داخل بازار یابی کنیم. اگر انتظار داریم که دارو در اقصی نقاط کشور توزیع شود باید “هزینه مارژین دارو” را در نظر بگیریم.

منتصری تصریح کرد: وقتی دارویی از خارج وارد کشور می گردد قیمت آن در آن طرف مرز مشخص می شود و وقتی با آن قیمت تعیین شده  وارد کشور می گردد، “هزینه مارژین دارو”، هزینه توزیع و سود داروخانه بر روی آن اضافه می گردد، در صورتیکه برای صنعت داروسازی داخل کشور ما کمترین قیمت تمام شده را برای دارو لحاظ و مارژین های دیگر را در قیمت آن اعمال می کنیم.

 منتصری تاکید کرد: وقتی تغییری در نرخ ارز ایجاد شود و “تورم” افزایش پیدا کند،خود به خود مارژین سود از بین می رود و صنعت ضررده می گردد و همین موضوع سبب می گردد که صنایع کیفیت را  پایین بیاورند، منابع اولیه را از کشورهایی که ارزان می فروشند خریداری کنند و تمام این عوامل در  نهایت سبب تضعیف صنعت داروسازی می گردد./ح

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.