کتابهای جدیدالتالیف دوم و ششم ابتدایی

جام جم آنلاین: مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی ضمن تشریح جزییات و نحوه تدوین کتابهای پایه دوم و ششم ابتدایی از تغییر محتوای کتابهای پایه سوم ابتدایی و اول دبیرستان در سال آینده خبر داد.

محمد علی جمالی فر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بخشهایی از برنامه درسی ملی در شورای عالی آموزش و پرورش در حال تصویب است و تمامی تغییر و تحولات محتوای کتابها در تمامی مقاطع همسو با برنامه درسی ملی است.

وی افزود: سال گذشته محتوای کتابهای پایه اول ابتدایی در دروس علوم، قرآن، فارسی و ریاضی تغییر کرد و تغییرات کتابهای پایه دوم ابتدایی نیز متناسب با تغییرات پایه اول ابتدایی است.

جمالی فر درباره تغییرات صورت گرفته در کتابهای پایه دوم ابتدایی گفت: محتوای تمامی کتابهای پایه دوم ابتدایی شامل ریاضی، فارسی، علوم، قرآن، دینی تغییر یافته است.

تغییر محتوای کتابهای پایه دوم بر اساس ویژگیهای جسمی و سنی دانش آموز

وی با اشاره به کاهش کمی برخی از دروس در پایه دوم ابتدایی، درباره شاخصهای تغییر محتوای کتابها توضیح داد: تغییر محتوای کتابهای جدیدالتالیف پایه دوم ابتدایی با توجه به نظر کارشناسان آموزش، ویژگیهای سنی، جسمی و روانی صورت گرفته است به عنوان مثال ریاضی جدیدالتالیف پایه دوم تنها یک سطح بالاتر از ریاضی پایه اول ابتدایی است.

تالیف کتاب راهنما برای معلمان پایه ششم ابتدایی

مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی درباره کتابهای پایه ششم ابتدایی توضیح داد: پس از بررسی نظرات کارشناسی، برای این پایه ابتدایی ۱۰ عنوان درسی برگرفته از حوزه های یادگیری برنامه درسی ملی که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است، انتخاب شده که این دروس شامل ریاضی، علوم، قرآن، دینی، فارسی، مطالعات اجتماعی (آداب و مهارت اجتماعی)، تفکر و پژوهش، کار و فناوری و هنر و تربیت بدنی است.

به گفته جمالی فر، دانش آموزان این پایه ملزم به خواندن کتاب های ریاضی، علوم، قرآن،دینی و فارسی هستند و در دروس تفکر و پژوهش، کار و فناوری ،هنر و تربیت بدنی تنها برای معلمان کتاب راهنمای معلم تالیف شد است.

وی ادامه داد: در حقیقت معلمان با کتاب راهنما در این دروس، محتوا و نحوه آموزش را طراحی کرده و ارزیابی دانش آموزان نیز به صورت عملی خواهد بود.

جمالی فر تصریح کرد: اقدامات لازم برای تغییر محتوای کتابهای پایه دوم ابتدایی و تالیف کتابهای پایه ششم ابتدایی از مهر ماه ۹۰ آغاز و هم اکنون نیز پس از بازنگری نهایی، کتابهای این دو پایه برای چاپ و توزیع به چاپخانه سپرده شده است.

تالیف کتابهای درسی در فضای خیالی صورت نمی گیرد
مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی درباره نحوه کتابهای جدیدالتالیف پایه ششم ابتدایی توضیح داد: تالیف کتابها شامل چندین مرحله است که در مرحله نخست معلمان با تجربه و مولف را از سراسر کشور شناسایی کرده و درباره برنامه درسی از آنها نظرخواهی می شود، سپس نظرات به گروه های درسی منتقل شده و با استفاده از همین نظرات محتوای کتابهای درسی در نسخه ابتدایی به نگارش در می آید.

جمالی فر افزود: پس از نگارش، کتابهای درسی به استانها ارسال شده و در آنجا گروه تحلیل و بررسی محتوای آموزشی و تربیتی از کارشناسان استان نظرات مختلف را جمع آوری کرده و دوباره این نظرات به کارشناسان گروه تالیف بازگردانده می شود.

وی با بیان اینکه ما در یک فضای خیالی اقدام به تالیف کتابها نمی کنیم، تصریح کرد: در هر گروه درسی متخصصان برنامه ریزی و ارزشیابی آموزشی پس از بررسی نظرات کارشناسان سراسر کشور، اقدام به نگارش محتوا و تالیف کتابهای درسی می کنند و قطعاً نسخه اول کتاب با نسخه چاپ شده آن تفاوت محسوسی دارد.

جمالی فر درباره آموزش محتوای کتابهای پایه دوم و ششم ابتدایی به والدین نیز گفت: کتابها به گونه ای طراحی شده است که دانش آموزان تمام فعالیتهای درسی خود را در مدرسه انجام می دهند و نیاز به انجام تکالیف سنگین در خانه نیست، ضمن آنکه معمولاً مدیران مدارس کلاسهای آشنایی والدین با تغییرات کتابها را برای آنها برگزار کنند.

محتوای کتابهای سوم ابتدایی و اول دبیرستان سال آینده تغییر می کند.

وی در پایان درباره اینکه چه مقاطعی در سال آینده دستخوش تغییر محتوای کتابها خواهند شد، اعلام کرد: محتوای کتابهای پایه سوم ابتدایی و اول دبیرستان برای سال اینده تغییر می کند که هم اکنون کارشناسان مربوطه اقدامات مطالعاتی خود را برای تغییر محتوا شروع کرده اند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.