کتابی برای افشا شدن رازهای مایکروسافت

۳۰م دیماه ، خبرگزاری‌ها- به تازگی کتاب خاطرات یکی از مدیران ارشد سابق مایکروسافت انتشار یافته که وی در آن اتهامات تندی را متوجه «استیو بالمر» کرده است.

وی در این کتاب تصریح کرده که استیو بالمر شخص مناسبی برای ریاست و رهبری بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان نیست و برای حذف قدرت خود به طور نظام‌مند تمامی مدیران خوش آتیه و در حال پیشرفت در مایکروسافت را که تلاش کنند قدرت او را به چالش بکشند، حذف می کند.

یوآخیم کمپین که بین سال های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ سمت های مختلفی را در این شرکت بر عهده داشته در کتاب خاطراتش نوشته: مایکروسافت برای اینکه بتواند به طور جدی به بازی برگردد، نیازمند تحول اساسی در مدیریت خود است. من به استیو بالمر احترام می گذارم ولی به نظرم در نهایت او هم باید بخشی از این تغییرات مدیریتی باشد.

کمپین که زمانی یکی از معاونان ارشد مایکروسافت بود و دسترسی مستقیمی به بیل گیتس داشت برجسته ترین مدیر این شرکت تاکنون است که در مورد مایکروسافت کتابی نوشته و از آن انتقاد کرده است. کارکنان سابق مایکروسافت عموما به سبب وفاداری به این شرکت و رازداری قابل توجهشان حسن شهرت دارند.

وی در کتاب خود با عنوان Resolve and Fortitude: Microsoft’s “secret power broker” مدعی شده که بالمر از سال ۲۰۰۰ تا به حال هر مدیر توانمندی که احتمال داشته در برابرش قدرت نمایی کند را کنار زده است. به عنوان مثال می توان به ریچارد بلزو یکی از مدیران اجرایی سابق HP اشاره کرد که طراحی موفق کنسول بازی Xbox از توانمندی های او بود.

وی در نهایت به سمت مدیر عملیاتی مایکروسافت رسید ولی تنها پس از ۱۴ ماه مایکروسافت را ترک کرد.

وی آخرین فردی که به این سرنوشت دچار شده را استیون سینوفسکی مدیر واحد ویندوز مایکروسافت می داند که زمانی به عنوان جانشین بالقوه استیو بالمر مطرح شده بود، اما پس از مدتی از این شرکت جدا شد.

کمپین می گوید دو سال قبل با استیو بالمر در مورد شیوه مدیریت و جهت گیری های مایکروسافت صحبت کرده و از روش های او اظهار نگرانی کرده است، اما شاهد تحولی نبوده است. وی که دو نسخه از کتابش را برای این دو نفر فرستاده امیدوار است پاسخی از آنان دریافت کند. مایکروسافت و بالمر هنوز در مورد این کتاب موضع گیری نکرده اند.

در یکی از بخش های این کتاب در مورد توانمندی ها و ویژگی های شخصیتی بالمر چنین آمده است: ” استیو کاسب پیشه خوبی است، اما مناسب بر عهده گرفتن نقش مدیر عملیاتی یک شرکت است و نه مدیر عامل آن و با این وضعیت

نویسنده این کتاب اظهار عقیده کرده که بالمر به سبب اشتباهاتی که داشته مایکروسافت را در برابر اپل و دیگر رقبا به ضعف کشانده و نتوانسته به موقع وارد بازار محصولات قابل حمل مانند تبلت و گوشی شود، این در حالی است که مایکروسافت از زمانی که ویندوز XP را عرضه کرده بود نوعی رایانه لوحی هم طراحی کرده و حتی نرم افزار خاص آن را نیز ساخته بود.

کمپین در این مورد می گوید: آنها در زمانی که من در مایکروسافت بودن، همه فرصت هایی که در موردش صحبت می کردند را از دست دادند. تبلت ها، گوشی های همراه … برنامه هایی که بود هرگز به درستی به کار بسته نشد. وی همچنین مدعی شده که نزول جایگاه رایانه های شخصی تا حدی ناشی از سوءمدیریت مایکروسافت در بازارهای سخت افزاری است.

وی که خود در این زمینه در مایکروسافت مسئولیت داشته می گوید: فقط به توهینی که الان مایکروسافت به خود با عرضه تبلت و تقلید از اپل می کند، فکر کنید. اشاره وی به تبلت سورفیس مایکروسافت است که البته از نظر کمپین یک نوت بوک محسوب می گردد و تصمیم مایکروسافت برای عرضه مستقل چنین محصولی با انتقادهای بسیاری از شرکت های سازنده تبلت و سخت افزار مواجه شد.

در بخش دیگری از این کتاب باز هم استیو بالمر هدف شدید ترین انتقادها قرار گرفته است: آیا او مدیر عامل بزرگی است؟ من این طور فکر نمی کنم. هیات مدیره مایکروسافت هیات مدیره ای عاجز و از کار افتاده است و همیشه همین طور بوده است. آنها اشخاص را استخدام می کنند تا به آنها در اداره این شرکت کمک کنند، نه اینکه مایکروسافت را رهبری و هدایت کنند. مشکل این است.

شاید آنها روزی به مدیری ۳۵ تا ۴۰ ساله نیاز پیدا کنند. شخصی جوان که نسلی که از شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه استفاده می کنند را درک کند. مایکروسافت به شخصی که روی صحنه بایستد و با نگاهی خشم آلود و پرخاشگرانه خبر عرضه نسخه تازه ویندوز را اعلام کند و تصور کند با این کار امتیازی به دست آورده، ندارند.

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.