کتاب “مختار نامه” هم به مشکل خورد

این کتاب برای اولین بار بود که در ایران منتشر می‌شد؛ کتاب «مختارنامه» هم جزو کارهای فاخر محسوب می‌شد کتاب – تولید کتاب مولتی‌مدیای سریال «مختارنامه»، با وجود آماده شدن نیمی از آن و ۷۶۰ دقیقه فیلم، حدود یک سال…

این کتاب برای اولین بار بود که در ایران منتشر می‌شد؛ کتاب «مختارنامه» هم جزو کارهای فاخر محسوب می‌شد

کتاب – تولید کتاب مولتی‌مدیای سریال «مختارنامه»، با وجود آماده شدن نیمی از آن و ۷۶۰ دقیقه فیلم، حدود یک سال است که متوقف مانده است.

مهتار علیزاده، مسؤول نگارش و پژوهش کتاب سریال «مختارنامه» در این‌ زمینه توضیح داد: تا به حال ۲۰ سر فصل کتاب و اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده است. ۲۱ فیلم نیز که به طور میانگین ۳۵ دقیقه هستند و در مجموع ۷۶۰ فیلم تهیه کرده بودیم آماده شده بود اما مراحل کار به دلیل نرسیدن بودجه ادامه پیدا نکرد.

علیزاده ادامه داد: در این فیلم‌ها با همه‌ مسؤولان دوره تولید، پیش‌تولید و پس‌تولید سریال «مختارنامه» از فیلمنامه‌نویسی تا ساخت موسیقی صحبت کرده بودیم. این کتاب برای اولین بار بود که در ایران منتشر می‌شد؛ کتاب «مختارنامه» هم جزو کارهای فاخر محسوب می‌شد که بار آموزشی داشت نه خاطره‌نویسی و یا گزارش. به علاوه این کتاب، انتقال دقیق تجربیات هنرمندان است.

مسؤول نگارش و پژوهش کتاب سریال «مختارنامه» گفت: ما از اینکه استاد حاتمی یا سایر فیلمسازان چگونه فیلم می‌ساختند اطلاع دقیقی در دست نداریم. ما فرهنگ ثبت کردن نداریم که برای اولین بار سعی شد این اتفاق در کتاب «مختارنامه» بیفتد و حالت آموزشی داشته باشد.

او ادامه داد: رقمی هم که برای کتاب در نظر گرفته شده بود بودجه زیادی نبود و شاید یک صدم بودجه فیلم را به خود اختصاص می‌داد. این بودجه چیزی کمتر از یک تله‌فیلم بود که برای پنج سال یک گروه بود.

علیزاده خاطرنشان کرد: اگر بودجه کتاب منظم پرداخت می‌شد، سریع‌تر به نتیجه می‌رسید و کتاب «مختارنامه» تا به حال به بازار آمده بود. الان دستمزدها بالا رفته و وضعیت چاپ تغییر کرده است. در حالی که ما در سال ۸۸ برآورد داده بودیم؛ الان نسبت به قراردادی که داشتیم دو برابر کار کردیم و دستمزدها هم چهار برابر شده، کتاب هم ۹ ماه دیگر هم کار دارد که با این وضعیت موضوع بیات می‌شود و تازگی آن از دست می‌رود و بازاری که برای خودشان گرم بود بدتر می‌شود.

فرهنگ و هنر
بازنشر:ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.