کرمانشاه امسال کمترین روزهای با هوای آلوده را بین کلانشهرهای کشور داشت

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از ابتدای امسال فقط شش روز هوای غیراستاندارد داشته، گفت: امسال کمترین تعداد روزهای با هوای آلوده را بین تمام کلانشهرهای کشور داشتیم.

فریدون یاوری در نشست خبری که امروز (۳۰ دی) به مناسبت هفته هوای پاک در کارخانه سیمان غرب کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به وضعیت هوای کرمانشاه در سال جاری اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال شش روز هوای غیراستاندارد داشتیم که از این تعداد چهار روز وضعیت هشدار و دو روز بحران بوده است.

وی ادامه داد: کرمانشاه امسال از نظر تعداد روزهای با هوای آلوده نسبت به سایر کلانشهرهای کشور مانند تهران، اصفهان، اراک و … بهترین وضعیت را داشته است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از روند نزولی تعداد روزهای آلوده کرمانشاه در سال‌های اخیر هم یاد کرد و افزود: زمانی در سال ۱۳۸۸ حدود ۱۲۰ روز هوای خارج از شرایط استاندارد داشتیم، اما این تعداد در سال گذشته به صفر روز رسید و امسال نیز روزهای غبارآلود کمی داشتیم.

یاوری عامل اصلی آلودگی هوای شهر کرمانشاه را نیز وجود ریزگردها دانست و تاکید کرد: از نظر سایر ذرات آلاینده مانند ساکس، ناکس، منواکسید کربن و ازن وضعیت مناسبی داریم.

وی با بیان اینکه صنایع کرمانشاه نیز به صورت مستمر از نظر آلایندگی هوا پایش می‌شود، یادآور شد: استقرار همه واحدهای صنعتی در استان بر اساس قانون هوای پاک صورت می‌گیرد و خوشبختانه تعامل خوبی از این نظر بادستگاه‌های متولی حوزه صنعت داریم.

کرمانشاه محل دفن پسماندهای ویژه ندارد

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه از وضعیت مدیریت پسماندها در کرمانشاه گفت و با بیان اینکه تمام پسماندهای بیمارستانی استان اکنون بی خطر می‌شود، تاکید کرد: تنها مشکل کنونی وضعیت دفن این پسماندها است که محلی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای این منظور تعیین شده و ارزیابی‌های محیط زیستی آن نیز صورت گرفته است.

یاوری خاطرنشان کرد: از دانشگاه علوم پزشکی تقاضا داریم هرچه زودتر اقدامات لازم برای استفاده از سایت جدید را انجام دهد، زیرا محلی که از گذشته برای این منظور استفاده می‌شد دیگر مناسب دفن پسماندها نیست.

وی درباره پسماندهای خانگی استان نیز گفت: در این زمینه نیز شش سایت برای سطح استان در نظر گرفته شده و برای هر چند شهرستان یک مرکز تعیین شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از آغاز عملیات اجرایی دو سایت قصرشیرین و اسلام آبادغرب خبر داد و افزود: امیدواریم برای سایر سایت‌ها نیز تامین اعتبار لازم صورت بگیرد.

یاوری خاطرنشان کرد: در زمینه پسماندهای ویژه نیز که باید تحت شرایط خاص مدیریت و دفن شود، متاسفانه کرمانشاه از معدود استان‌هایی در کشور است که چنین سایتی ندارد.

وی ادامه داد: البته خوشبختانه امسال از محل سرجمع اعتبارات پژوهشی، مبلغ دو میلیارد ریال برای شروع مطالعات این سایت با همکاری دانشگاه رازی در نظر گرفته شده است.

۱۶۱ هزار هکتار را با ۱۷۰ نفر کنترل می‌کنیم

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به مناطق تحت مدیریت محیط زیست در استان داشت و اظهار کرد: هم اکنون ۶٫۷ درصد وسعت استان معادل نزدیک به ۱۶۱ هزار هکتار تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد.

یاوری از پیگیری برای افزایش مناطق تحت مدیریت محیط زیست به ۱۰ درصد وسعت استان خبر داد و افزود: برای این منظور درخواست دادیم دو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع “قراویز” و “امروله و دالاخانی” به منطقه حفاظت شده ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه ارتقا این مناطق مورد تایید سازمان محیط زیست هم قرار گرفته، یادآور شد: قرار است موضوع در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار بگیرد و بسیار به تصویب نهایی آن خوشبین هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از کمبود نیرو برای پوشش مناطق تحت مدیریت استان هم یاد کرد و گفت: تمام این ۱۶۱ هزار هکتار را با همکاری ۱۷۰ نفر نیرو پوشش می‌دهیم که از این تعداد نیز تنها ۴۰، ۵۰ نفر محیط بان هستند و بار اصلی را به دوش می‌کشند.

یاوری تاکید کرد: با وجود همه این مشکلات حفاظت از مناطق و گونه‌های جانوری با همین تعداد کم نیز به خوبی پیش رفته است.

وی افزایش ۳۰ درصدی جمعیت چهارپایان استان بر اساس سرشماری امسال نسبت به سال قبل را گواهی بر این مدعا دانست و تصریح کرد: بیشترین افزایش را ابتدا در جمعیت آهو، سپس کل و بز و بعد قوچ و میش داشتیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.