کسری ۲۲ هزار تنی زیتون و روغن آن در سال جاری

۲۱ آبان ،

olive_oil 3.jpg

رییس شواری ملی زیتون اعلام کرد: با توجه به ناآوری درختان زیتون در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۵ هزار تن محصول برداشت شود که برای تامین نیاز داخل نیازمند واردات ۱۲ هزار تن روغن زیتون و واردات ۱۰ هزار تن دانه زیتون هستیم.

سیداحمد بلندنظر در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه درختان میوه‌ای بدون خزان، مانند خرما، مرکبات، زیتون و… با سال آوری شدید مواجه‌اند، اظهارکرد: از آنجا که امسال سال ناآوری برای زیتون بود، پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۵ هزار تن زیتون تولید شود که حدود ۳۰ هزار تن آن را برای مصرف کنسروی و مابقی را برای روغن‌کشی برداشت می‌کنند.

به گفته وی برداشت کنسروی در مناطق جنوب و مرکزی کشور به اتمام رسیده که در مرحله فرآوری و تخمیر قرار دارد و از حدود دو ماه آینده عرضه می‌شود.

بلندنظر با اشاره به ادامه برداشت زیتون کنسروی در مناطق شمالی تا دو هفته دیگر و برداشت زیتون روغنی پس از آن، پیش‌بینی کرد: مجموع میوه‌های کنسروی و روغنی در استان‌های شمالی حدود ۲۰ هزار تن باشد که برای تأمین مصرف سرانه فعلی باید حدود ۱۰ هزار تن زیتون وارد کنیم.

رییس شورای ملی زیتون با بیان اینکه مصرف سالانه داخلی روغن زیتون حدود ۱۰تا ۱۵ هزار تن و کنسروی حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن است، پیش‌بینی کرد: روغن تولیدی از دانه‌های روغنی در کشور به حدود هزار تن برسد و با توجه به اینکه بخش اعظم میوه‌ها به کنسرو تبدیل می‌شود، حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار تن روغن زیتون برای تأمین مصرف سرانه حداقلی کشور(۲۰۰ گرم) باید وارد شود. این درحالی است که سوریه با ۲۷ کیلوگرم، یونان با ۲۴ کیلوگرم، اسپانیا با ۱۴ کیلوگرم و ایتالیا با۱۲ کیلوگرم بیشترین سرانه مصرف زیتون در جهان را دارند.

بلند نظر ادامه داد: امسال به سبب ناآوری، محدودیتها و تعرفه‌گذاری‌ها برای واردات زیتون، کشاورزان توانستند پس از گذشت حدود ۲۰ سال محصول خود را به قیمت مناسب (بین ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم) به کارخانه‌های زیتون عرضه کنند اما علی‌رغم عرضه زیتون با قیمت میانگین ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم زیتون‌کاران به سبب عملکرد کم‌باز هم زیان دیدند.

وی در پایان با اشاره به درخواست باغدران زیتون مبنی بر اقدام مناسب مجلس و دولت نسبت به اصلاح و اقتصادی کردن باغات زیتون کشور، تصریح کرد: گرچه این شورا طی سال‌های قبل مصرانه از مجلس و دولت تقاضای اصلاح باغ‌های زیتون را داشته اما تاکنون اقدامات جدی برای بارور کردن باغات انجام نشده است و باغداران همچنان شاهد خسارت و زیان ناشی از عدم سازگاری ارقام کاشته شده با مناطق خود می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.