کشف فرمول ریاضی برای خوش‌طعم‌ترین پیتزا!

استاد ریاضی دانشگاه شفیلد با انجام محاسبات دقیق، مدعی ارائه فرمولی برای تهیه با کیفیت‌ترین و خوش طعم‌ترین پیتزا شده است!

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، تحقیقات دکتر «یوگنیا چنگ» استاد ریاضی دانشگاه شفیلد نشان می‌دهد، حتی اگر نسبت خمیر و چاشنی بدقت کنترل شود، با تغییر اندازه پیتزا، طعم آن نیز تغییر می‌کند و پیتزاهای کوچک تر در مقایسه با پیتزاهای بزرگتر بطور معمول از چاشنی بیشتری در هر تکه برخوردار می باشند.

بنابراین ضخامت پایه خمیر به تنهایی در کیفیت پیتزا موثر نیست و تعادل بین خمیر و چاشنی در هر تکه، تعیین کننده کیفیت و خوش طعم بودن پیتزاست.

در فرمول ارائه شده توسط این محقق، d بعنوان حجم ثابت خمیر و t بعنوان حجم ثابت چاشنی در نظر گرفته شده است.

در شرایط نسبی، هر گاز از یک پیتزای ۱۱ اینچی (۲۸ سانتیمتری) دارای ۱۰ درصد چاشنی بیشتر از هر گاز از یک پیتزای ۱۴ اینچی (۳۵٫۵ سانتیمتری) است.

این فرمول نشان می دهد، پیتزاهای کوچک تر در هر گاز از چاشنی بیشتری برخوردار می باشند که در پخت های خانگی سبب رطوبت بیش از حد زیر خمیر می‌شود.

در فرمول دیگر، آلفا (α) تقسیم بر شعاع پیتزا، اندازه لایه رویی برای پیتزا در قطرهای مختلف را نشان می‌دهد؛ اندازه لایه رویی متناسب با ضخامت پیتزاست، یعنی پیتزای بزرگتر دارای خمیر نازک‌تر و لایه رویی کوچک‌تر است.

این مطالعه به سفارش یک رستوران زنجیره‌ای انجام شد که سبب محبوب بودن پیتزای ۱۴ اینچی با خمیر نازک‌تر را در مقایسه با پیتزای ۱۱ اینچی جویا شده بود.

تحقیقات نشان داد که پیتزای ۱۴ اینچی درست مانند پیتزای ۱۱ اینچی و با نسبت های مساوی مواد پخته می‌شود، اما چاشنی آن در سطح بزرگتری پخش شده و تا لبه پیتزا کشیده و سبب طعم بهتر آن می‌شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.