کشمکش بر سر مشاوره ژنتیک

۳۰م دیماه ،
ممتاز نیوز :  در حالی که رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی اعلام کرده بهزیستی بر اساس سه قانون مصوب مجلس موظف به فعالیت در بخش پیشگیری از معلولیت ها و مشاوره ژنتیک است رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت نیز مدعی شده رسالت این وزارت‌خانه ارایه ساز و‌کار کامل برای خدمات‌دهی در بخش ژنتیک و مشاوره است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از حمایت ؛ ایران، کشوری که در آن ازدواج فامیلی یک سنت دیرینه به شمار می آید، ایجاد مراکزی برای ارائه مشاوره ژنتیک، امری ضروری به نظر می رسد. در هفته های قبل اجباری شدن و یا اختیاری بودن مشاوره ژنتیک و همچنین اختلاف بین وزارت بهداشت و بهزیستی بر سر اجرای امور مشاوره ای ژنتیک بحث داغی بود که مطرح شد. وزارت بهداشت می گوید: هیچ مشکلی برای سازماندهی خدمات در نظام سلامت و همچنین اجرای برنامه هایی در خصوص بیماری های ژنتیک نداریم. از سوی دیگر بهزیستی با ارائه فعالیت هایی از کارنامه خود در زمینه ژنتیک معتقد است باید امور مربوط به حوزه حساس ژنتیک به این نهاد محول شود.

قانون حدود کاری را تعیین می‌کند
کاظم نظم ده رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی می گوید: سه قانون مصوب مجلس بهزیستی را مکلف به فعالیت در بخش پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره ژنتیک کرده و فعالیت ما در این بخش کاملا قانونی است. وی با انتقاد از اظهارنظر رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در مورد موازی کاری بهزیستی در امر پیشگیری از معلولیت ها و مشاوره ژنتیک می افزاید: در باره موارد عنوان شده آنقدر فضا در کشور گسترده است که فرصت برای فعالیت همه وجود دارد. حدود کاری ما را قانون تعیین می‌کند به همین سبب اگر کارشناسی در این خصوص صحبت می کند از قانون بی‌اطلاع است و نمی تواند حوزه کاری بهزیستی را مشخص کند.

وقتی دو نهاد برای هم کری
می خوانند!
رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه بهزیستی از سال ۷۲ نسبت به گسترش مراکز مشاوره ژنتیک اقدام کرده، توضیح
می دهد: در مورد این هدف، تاکنون حدود ۲۰۰ مرکز مشاوره در تمامی استان ها فعالیت می کنند. این در حالی است که نیاز کشور ما با ۷۵ میلیون جمعیت بیش از این تعداد مرکز است و آنقدر
معلولیت های ژنتیکی در کشور بسیار است که اگر ۱۰ دستگاه نیز فعالیت کند باید از
آن ها تشکر کرد! در سوی دیگر دکتر اشرف سماوات رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت اعلام کرده وزارت بهداشت از سال ۷۶ در تمام شهرستان های کشور مراکز مشاوره ژنتیک راه‌اندازی کرده و
آموزش های دایمی در این مراکز ارائه می‌شود و هیچ کم و کسری برای سازماندهی خدمات در نظام سلامت نداریم ومشاوره بیماری های ژنتیک بر حسب اولویت به اجرا گذاشته می‌شود. در مقابل این اظهارات رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی می گوید: وزارت بهداشت تاکنون چند مرکز مشاوره دایر کرده است؟ اشخاصی که می گویند سازمان بهزیستی نباید وارد حیطه مشاوره ژنتیک شود خود تاکنون چه اقدام هایی درمورد مشاوره ژنتیک انجام داده اند؟ وی معتقد است: در این زمینه جا برای هیچ دستگاهی تنگ نیست به شرطی که قانون و مصوبه مجلس را داشته باشد!

وزارت بهداشت عملکرد
ارائه دهد
این گفته ها در حالی بیان می گردد که رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی اظهار کرده: نباید تا هر دستگاهی قدمی بر می دارد گفته شود حوزه کاری آن نیست. دستگاهی که مدعی است که پیشگیری از معلولیت ها و ژنتیک کار بهزیستی نیست باید عمکرد خود را در این مورد ارائه دهد. به نقل از نظم ده، در سطوح وزارت خانه و معاونان مشکلی با وزارت بهداشت نداریم و با آنان هماهنگ هستیم اما در سطح کارشناسی بعضی از اشخاص به جای اینکه تعصب مملکت و مردم خود را داشته باشند، قصد دارند حیطه کاری خود را گسترده نشان دهند.

وزارت بهداشت تازه به یاد فعالیت افتاده است
براساس قانون برنامه پنجم، قانون جامع نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و همچنین ماده ۲۶ قانون سال ۸۱ مجلس تاسیس مراکز مشاوره ژنتیک بر عهده بهزیستی است، رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان این جملات می گوید: فعالیت در این موارد به هیچ وجه موازی کاری نیست و پاسخ به نیاز جامعه محسوب می گردد و هر دستگاهی که می تواند در این زمینه فعالیت کند باید وارد فعالیت شود. سیاست‌گذاری و هماهنگی در مورد اجرای برنامه‌ها اشکالی ندارد اما سیاست‌گذاری باید از سوی دستگاهی انجام شود که زودتر اقدام کرده است. سازمانی که ۲۰سال زودتر نسبت به ایجاد مراکز مشاوره و پیشگیری از معلولیت ها فعالیت کرده نباید تابع دستگاهی باشد که تازه یاد فعالیت افتاده است. این درحالی است که رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در واکنش به طرح وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، اعلام کرده: اداره ژنتیک این وزارت خانه عهده‌دار کاهش معلولیت هاست و در این زمینه با تعامل با سایر ارگان های مرتبط، بیش از منابعی که در اختیار دارد برنامه‌هایش را انجام می‌دهد.

وزارت بهداشت باید مجری باشد
عبدالعزیز جمشید زهی عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم در گفت و گو با خبرنگار «حمایت»، در این باره می گوید: به طور قطع وقتی دو نهاد مانند وزارت بهداشت و بهزیستی در مبحث ژنتیک وارد عمل شوند موازی کاری به وجود خواهد آمد. برای فعالیت در ژنتیک به صورت تخصصی و فوق تخصصی توانمندی وزارت بهداشت کاملا واضح و روشن است و قابل مقایسه با بهزیستی نیست. بنابراین بهتر است بهزیستی به عنوان نهادی حمایتی در بخش ارائه خدمات در خصوص آسیب‌های اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهد و مشاوره ژنتیک را به وزارت بهداشت بسپارد.

به فکر مردم باشید
وی می افزاید: مصلحت جامعه مقدم بر هر چیزی است سلامت و امنیت جانی مردم باید در راس امور قرار بگیرد. وی معتقد است: در مبحث ژنتیک باید تمامی زوایای کاری به وزارت بهداشت که نهادی کاملا تخصصی در زمینه سلامت جامعه است سپرده شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.