کلاهبرداری نیجریه‌ای دامی برای کاربران ایرانی

سرپرست معاونت تشتخیص و پیشگیری پلیس فتا با اشاره به روش‌های جدید کلاهبرداری در فضای سایبر، گفت: کاربران اینترنت مراقب کلاهبرداران نیجریه‌ای باشند.

به گزارش بی باک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ علی نیک‌نفس گفت: یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در فضای سایبر، اقدامات مجرمانه از طریق ایمیل است که طی آن بزهکار با ارسال ایمیل‌ها و درخواست‌هایی که در ایمیل مطرح می‌کند، کاربر را فریب می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از ترفندهای رایج کلاهبرداری از طریق ایمیل، روشی تحت عنوان کلاهبرداری نیجریه‌ای است.

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در توضیح این روش کلاهبرداری، اظهار داشت: کلاهبردار با ارسال  ایمیل خود به عنوان تاجری ورشکسته، شاهزاده‌ای مخلوع و یا وکیل خانواده‌ای که بزرگ آن خانواده فوت کرده، و نیاز است تا برای سیر مراحل و اقدامات قانونی مبلغ قابل توجهی پول برای ارسال کننده ایمیل، واریز شود،معرفی می کند.

نیک نفس ادامه داد: در ادامه این روش کلاهبرداری، ارسال کننده ایمیل به کاربر پیشنهاد سهمی از آن مبلغی که در دست دارد، می‌کند و در این راستا پس از فریب مخاطب وی را متقاعد می‌کند که مبلغ قابل توجهی پول که البته در مقابل مبلغی که به کاربر وعده داده به حساب فرد فرستنده منتقل کند.

نیک نفس با اشاره به اینکه پس از واریز وجه به حساب فرد فرستنده، کلاهبرداری صورت گرفته و دیگر فرستنده در دسترس نیست، افزود: متاسفانه به این دلیل که اکثر این ایمیل‌ها از خارج از کشور ارسال می‌شوند، پیگیری این کلاهبرداران سخت است.

وی در پایان با اشاره به آمار کلاهبرداری‌ها در سال ۹۱، خاطرنشان کرد: در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۱۰ درصد از کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و اینترنتی تحت پوشش ارسال ای‌میل های فریبنده و ازدواج های اینترنتی بوده و ۴۴ درصد از جرائم رخ داده و پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مربوط به برداشت های غیر مجاز، که البته وقوع این جرم بیشتر به دلیل ناآگاهی مردم بوده است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.