کلینتون:پاسخ مناسبی به سوریه می دهیم

در حالی که محافل بین‌المللی از سوریه و ترکیه خواسته‌اند تا نسبت به تحولات پیش آمده خویشتن‌دار باشند وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با هم‌پیمانانش به آنکارا کمک می‌کند تا پاسخ مناسبی به سوریه بدهد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام سوریه در سرنگون کردن یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه در اظهاراتی مداخله‌جویانه ادعا کرد که این اقدام مقامات دمشق “اقدامی وقیحانه و غیرقابل قبول” است.
وی در این بیانیه مدعی شده است: این گونه اقدامات نشان دهنده قانون‌شکنی مقامات سوری است که به طور علنی به قوانین بین‌المللی و صلح و امنیت جهانی پایبند نیستند.
هیلاری کلینتون با تاکید بر حمایت کامل آمریکا از ترکیه گفت: واشنگتن به تماس‌های خود با آنکارا در این خصوص ادامه می‌دهد و با دیگر هم‌پیمانان خود به ترکیه کمک خواهد کرد تا پاسخ مناسبی به دولت سوریه داده و نظام بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را مورد بازخواست قرار دهد.
جولیو تزی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز با محکوم کردن این اقدام دمشق گفت: ایتالیا در نشست ناتو که روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.
پیشتر وزیر امور خارجه انگلیس نیز این اقدام مقامات سوری را محکوم و آمادگی خود را برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب در شورای امنیت علیه سوریه اعلام کرده بود.
سخنگوی ناتو نیز اعلام کرد که ترکیه بر اساس ماده چهارم اساسنامه ناتو درخواست تشکیل جلسه داده که بر اساس این بند هریک از کشورهای عضو در صورتی که وحدت اراضی و یا استقلال سیاسی آنها تهدید شود می‌توانند چنین درخواستی از ناتو داشته باشند.
وزیر امور خارجه ترکیه نیز مذکرات گسترده‌‌ای را در سطح بین‌المللی برای بررسی پاسخ آنکارا به سوریه آغاز کرده و علاوه بر مذاکره با مسئولان نظامی و امنیت داخلی سوریه با وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه، روسیه، آمریکا، ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تماس‌های تلفنی جداگانه‌‌ای داشته است.
پیشتر زمانی که درگیری‌های مرزی میان نظامیان سوریه و ترکیه پیش آمد مقامات آمریکا تهدید کرده بودند که در صورت تکرار چنین اقداماتی اجرای بند پنجم معاهده ناتو را خواستار خواهند شد که براساس آن ناتو موظف خواهد بود از ترکیه که یکی از مهمترین اعضای ناتو به شمار می‌آید، حمایت نظامی کند.

منابع دیپلماتیک ترکیه نیز اعلام کردند که آنکارا به طور رسمی در خصوص سرنگونی هواپیمای نظامی‌اش توسط ارتش سوریه به دولت این کشور شکایت کرده است.
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که گروه‌های تفحص این کشور تنها توانسته‌اند مختصات لاشه هواپیمای سرنگون شده را در عمق ۱۳۰۰ متری آب‌های سوریه ردیابی کنند و خود هواپیما و یا خلبان آن هنوز پیدا نشده‌اند.
پیشتر برخی رسانه‌های ترکیه‌ از جمله تلویزیون این کشور از پیدا شدن لاشه هواپیما در عمق ۱۳۰۰ متری خبر داده بودند.
از سوی دیگر سرگئی لاوروف، ‌وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به برخی خبرها مبنی بر ارسال هلی‌کوپترهای جدید از سوی روسیه به سوریه گفت: روسیه تنها هلی‌کوپترهای باسازی شده سوریه را به این کشور پس می‌دهد که براساس توافق‌های سال ۲۰۰۸ آنها را برای بازسازی تحویل گرفته بود.
وی ادامه داد: فروش و ارسال اسلحه از مسکو به سوریه بر اساس قراردادهای مشخص است و این امر یک مساله مخفی نیست و بیشتر اسلحه‌های صادر شده غالبا در زمینه دفاع هوایی است و نمی‌توان از آن جز برای دفاع در برابر حملات خارجی به سوریه استفاده کرد.
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند است و در زمینه صادرات اسلحه اقدامی نخواهد کرد که برخلاف قوانین داخلی روسیه و یا قوانین بین‌المللی باشد.
پیشتر برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که مسکو سامانه‌های دفاع موشکی جدید و هلی‌کوپترهایی را به سوریه داده است.
در همین حال اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که عربستان در نشست فوق‌العاده این سازمان که در جده برگزار شد لغو عضویت سوریه را در سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار شده است.
وی با اعلام اینکه این درخواست عربستان در دست بررسی است، گفت: درخواست مذکور به دلیل وضعیت جاری در سوریه است.
پارلمان اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای در پایان نشست این پارلمان در مقر اتحادیه عرب خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان سوریه شد.
در بیانیه پارلمان اتحادیه عرب همچنین تشدید تحریم‌ها و فشارها علیه دولت و مقامات سوری مطالبه شده است.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.