کلینتون:چین و روسیه عامل شکست طرح عنان بودند/ صالحی: آمریکا فرافکنی می​کند

به گزارش خبر آنلاین روز گذشته کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در سوریه از سمت خود استعفا داد(ایــــــنـــــــجـــــــا).

در حالی که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، چین و روسیه را عامل شکست طرح عنان در سوریه عنوان کرده بود؛ علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با ایرنا  گفت: آمریکایی ها فرافکنی می کنند چرا که غربی ها و برخی کشورهای منطقه مانع تراشی کردند تا طرح عنان موفق نشود. آقای عنان دلایل استعفای خود را بصورت دقیق بیان کرده است، گاه بصورت واضح و گاه سربسته.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این که آقای عنان از انسجام نداشتن شورای امنیت سخن گفته است، به معنای چین و روسیه نیست؛ آمریکایی ها فرافکنی می کنند و درصدد القای نظر خود هستند نه بیان واقعیات.

پیش از این سه قطعنامه علیه دولت سوریه در شورای امنیت طرح شده است که در هر سه مورد چین و روسیه آن را وتو کردند.( ایـــنـــجـــا)

صالحی با بیان این که برخی کشورهای منطقه، اتحادیه عرب و برخی کشورهای غربی به صراحت از آقای عنان انتقاد می کردند، گفت: طرح شش ماده ای آقای عنان مورد قبول سوریه و کشورهای نقش آفرین منطقه بود اما طرف مقابل نگذاشت آقای عنان توفیقی در اجرای طرحش حاصل کند. متاسفانه هر گاه تلاش های آقای عنان در جهت حل موضوع سوریه بود، غربی ها بگونه ای مانع تراشی می کردند. با توجه به پیشینه مدیریتی آقای عنان، وی توانست بدون سمت گیری و بصورت مستقل، موضوع سوریه را پیش ببرد که این امتیاز بزرگی است.

اما به غیر از وزیر امور خارجه کشورمان، بسیاری از مقامات کشورهای دیگر نیز از استعفای کوفی عنان ابراز تاسف کردند. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه یکی از این مقامات بود که با ابراز تاسف از استعفای عنان گفت که طرح شش ماده‌ای وی همچنان بهترین راه حل برای روسیه است.( ایـــنــــجـــا) وزاری خارجه فرانسه و انگلیس نیز در اظهار نظرهای مشابهی از این استعفا ابراز تاسف کردند( ایـــنـــجـــا).

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.