کمبود شدید داروی«سلسپت»/جان ۲۰هزار پیوندی‌ به خطر افتاد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز :  وزارت بهداشت پیشنهاد می‌کند کمبود دارویی از طریق سامانه ۱۴۹۰ پیگیری شود،مسئولان سامانه ۱۴۹۰ نیز عنوان می‌کنند که داروی”سلسپت” اصلی‌ترین داروی نگهدارنده بیماران پیوندی به هیج وجه در ایران نیست و جان ۲۰ هزار بیمار به خطر افتاده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم ؛ بیماران پیوندی باید برای “پس نزدن” اعضای پیوندی خود از داروهای “سلسپت و ساندیمون” استفاده کنند که چند وقتی است که تهیه این دو دارو برای بیماران با سختی بسیاری مواجه شده است بطوریکه قاسمی رئیس هئیت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی نیز در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری تسنیم عنوان کرده است که متاسفانه در هفته‌های اخیر بیماران پیوند کلیه وقتی با عدم وجود داروی خود در داروخانه‌ها مواجه می‌شوند به انجمن می‌آیند و پس از اینکه متوجه می‌شوند از ما هم کاری بر نمی‌آید به گریه و زاری می‌افتند.

در این زمینه مسئولان وزارت بهداشت از جمله وزیر بهداشت و مسئولان سازمان غذا و دارو عنوان کرده بودند که سامانه ۱۴۹۰ برای بیماران و مردم راه اندازی شده است تا هر زمان که بیماری می‌خواهد داروی را تهیه کند و داروخانه‌ها نیز این دارو را نداشتند با این سامانه تماس بگیرند تا اپراتورهای این سامانه داروخانه‌های که داروهای مورد نظر آنان را داشته باشد به آنها معرفی کند.

بر این اساس خبرنگار خبرگزاری تسنیم با سامانه ۱۴۹۰ تماس حاصل گرفت و در زمینه تهیه داروهای “سلسپت و ساندیمون” جویا شد که متصدی و اپراتور سامانه ۱۴۹۰ عنوان کرد که داروی ساندیمون به صورت محدود در دو داروخانه وجود دارد که متعاقب آن آدرس و شماره این داروخانه‌ها را ارائه کرد ولی اپراتور سامانه ۱۴۹۰ دربارهٔ داروی “سلسپت” عنوان کرد که این دارو به هیچ وجه در داروخانه‌ها موجود نیست.

اپراتور سامانه ۱۴۹۰ در توضیح اینکه حال که این دارو نیست باید بیمار پیوندی چه کند، می‌گوید: بیمار باید با پزشک خود این مسئله را در میان بگذارد تا داروی جایگزین “سلسپت” برای بیمار تجویز شود تا تهیه داروی اصلی “سلسپت” هر چه زودتر تهیه شود.

سید احمد تارا فوق تخصص نفرولوژی در زمینه کبود داروی “سلسپت” بیماران پیوندی و تشریح مکانیزم این دارو می‌گوید: داروی “سلسپت” یکی از اصلی‌ترین داروهای نگهدارنده پیوندهای مختلف در کشور به حساب می‌آید بطوریکه در حال حاضر ۲۰ هزار بیمار پیوندی مختلف از جمله پیوند قلب، کلیه‌، ریه و موارد دیگر شدیداً به این دارو نیاز دارند که متاسفانه چند وقتی است که این دارو به همراه بعضی داروهای دیگر در کشور نایاب شده است.

وی دربارهٔ جایگزین داروی “سلسپت” برای بیماران پیوندی می‌افزاید: خوشبختانه دو نوع دارو برای جایگزینی این داروی مهم نگهدارنده پیوند وجود دارد که یکی از این داروها که ساخت آمریکای جنوبی است مطالعات بالینی بر روی آن صورت پذیرفته است و اقبال خوبی در مصرف آن در اروپا وجود دارد ولی این دارو در ایران تاکنون روی آن کار خاصی صورت نپذیرفته است و شاید تا ۲ و ۳ ماه آینده نتایج آزمایشات بالینی آن ارائه شود.

تارا ادامه می‌دهد: داروی دیگری که برای جایگزینی داروی نگهدارنده پیوند “سلسپت ” وجود دارد یک نوع داروی ایرانی است که هیچ گونه مطالعه و تحقیقات بالینی بر روی آن صورت نپذیرفته است و در مجموع کمبود این داروی مهم نگهدارنده پیوند “سلسپت” سبب نگرانی بیماران پیوندی شده است ولی به این بیماران پیشنهاد می‌شود حتی المقدور به سبب شرایط موجود کمبود دارو بسیار نگران نباشند زیرا داروی جایگزین نگهدارنده پیوند “سلسپت ” وجود دارد.

در این زمینه نیز شمسعلی رضازاده معاون سازمان غذا و دارو در یک نشست خبری در هفته قبل دربارهٔ کمبود داروهای پیوندی از جمله “سلسپت” عنوان کرده بود که شرکت تولیدکننده این دارو در داخل کشور به سبب نگرانی که در زمینه عدم تامین یارانه دارویی خود داشت توزیع این دارو را متوقف کرده بود که وزارت بهداشت به این شرکت تولیدکننده تضمین داده است که یارانه داروی آن را بپردازد تا این شرکت روند توزیع این دارو را از سر بگیرد ولی با توجه به اینکه چند روزی از صحبت‌های معاون سازمان غذا و دارو در تامین داروی “سلسپت” می‌گذرد ولی هنوز این دارو در داروخانه‌های کشور یافت نمی‌شود و هر زمان امکان “پس زدن” اعضای بدن پیوندی ۲۰ هزار بیمار را تهدید می‌کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. امیر احمد اصفهانی:

    همسر من از این دارو استفاده میکنه و من همیشه با استرس اینکه اگر این دارو رو پیدا نکنیم سر میکنم و همیشه این دارو رو به صورت آزاد و با قیمت بسیار بالا و در داروخانه های خاص تهیه میکنم. امیدوارم که تهیه داروی بیماران در اولویت هر چیز دیگری در این مملکت قرار بگیره. به امید روزی که بیماران فقط نگران بیماریشان باشند نه کمبود داروهایشان نیز.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.