کمیته های اخلاق در پژوهش دانشگاه ها از انسجام بیشتری برخودار است

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

کمیته های اخلاق در پژوهش در دانشگاه ها از انسجام بیشتری برخودار می باشند.

علی صابری، دکترای اخلاق پزشکی در گفتگو با خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: وظایف کمیته های اخلاق بالینی مشاوره و بحث در مورد تصمیمات اخلاقی و سیاستگذاری های اخلاقی در ارائه مراقبت های بالینی است.

وی گفت: وقتی که از کمیته های اخلاق بیمارستانی صحبت می گردد، امکان دارد در ذهن بعضی از اشخاص کمیته های اخلاق در پژوهش یا کمیته مراعات موازین شرعی در فعالیت های بیمارستانی تداعی شود.

صابر تصریح کرد:د iبه نظر می رسد کمیته های اخلاق در پژوهش در دانشگاه از انسجام بیشتری برخودار باشند و پژوهشگران با این کمیته ها بیشتر آشنا باشند و نسبت iبه کمیته های اخلاق بیمارستانی آگاهی کمتری در بین کارکنان و سایرین وجود دارد.

این دکترای اخلاق پزشکی اظهارکرد: ساختار کمیته های اخلاق بیمارستانی متفاوت است. در بعضی از کشورها کمیته های اخلاق هر دو نقش کمیته های اخلاق بیمارستانی و کمیته های اخلاق در پژوهش را بازی می کنند و در بعضی دیگر رویکردهای بالا iبه پایین و قانونی سبب غفلت از بعضی وظایف می گردد.

وی عنوان کرد: باید وظایف کمیته ها در بخش های مختلف شامل آموزش، سیاستگذاری مشاوره، بررسی موارد اخلاقی مورد توجه قرار گیرد و تصمیم گیری با توجه iبه پیچیدگی های مسائل اخلاقی و وجود طیفی از انتخاب های ممکن و توجه iبه استقلال و ملاحظات اقتصادی و اعتقادات مذهبی جوامع مختلف صورت پذیرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.