کم‌خونی،فراموشی و غلیظ‌تر شدن خون از عوارض حجامت نامناسب

۲۹ آبان ،

24-60.jpg

یک متخصص طب سنتی ایران، انجام حجامت را به عنوان تنها راه درمان بیماری‌ها کافی ندانست و افزود: این عمل تنها یکی از شیوه‌های درمانی مختلف و کاملا تخصصی در مکتب طب سنتی ایران است و چنانچه انجام آن بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی بیمار، وقت و محل مناسب صورت گیرد، عوارض متعددی را در پی خواهد داشت.

دکتر مهدی فلاح در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به چگونگی انجام عمل حجامت اظهار کرد: با ایجاد خراش‌هایی سطحی بر روی نقاط ویژه‌ای از بدن و بوجود آوردن خلأ درآن نواحی توسط دستگاهی به نام بادکش، خون و سایر اخلاط بدن از آن محل تخلیه می‌شود.

وی در ادامه گفت: از دیدگاه طب سنتی ایران با خروج سطحی خون و سموم از بدن بالطبع خون‌رسانی به موضع حجامت‌ شده افزایش یافته و دفع مواد زائد بهتر انجام می گردد.

وی هم‌چنین اضافه کرد: گرفتگی‌های عضلانی موضعی حاصل از اجتماع این مواد زائد، با دفع فضولات مضر برطرف و جریان مواد بافتی تسهیل می گردد.

این متخصص طب سنتی ایران با بیان اینکه ایجاد خراش‌های پوستی سبب فعال شدن سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها خواهد شد، تصریح کرد: البته فرضیه‌های بسیاری در مورد درمان بیماری‌های گوناگون مرتبط با ارگان‌های مختلف بدن مطرح است که همگی در مرحله تحقیق و کارآزمائی بالینی می باشند.

رفع گرفتگی‌های عضلانی از طریق انجام حجامت

دکتر فلاح انجام حجامت در وقت و مکان مناسب را جهت پاکسازی خون، بهبود گردش خون بافتی، تقویت سیستم ایمنی، رفع گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های عضلانی، تقویت عملکرد عضوی، درمان بیماری‌های ناشی از حجم و غلظت بسیار خون و بیماری‌های مفصلی مفید دانست.

وی یادآور شد: عمل حجامت در کنار محاسن بی‌شمار خود، اگر در وقت و مکان نامناسب یا بدون توجه به شرایط، طبیعت بیمار و نوع بیماری انجام شود، نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند عوارضی جدی را در پی داشته باشد.

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران به ناکافی بودن عمل حجامت در درمان بیماری‌ها با وجود علایم بهبودی موقتی و ظاهری اشاره و تأکید کرد: در مکتب طب سنتی ایران، درمان شامل بررسی‌های تخصصی، تشخیص مناسب، روش‌های درمانی استاندارد و معین است که باید توسط متخصصان این رشته انجام شود.

وی با تاکید بر عوارض متعدد حجامت غیرتخصصی ادامه داد: انجام عمل حجامت اگر بدون درنظر گرفتن شرایط جسمانی بیمار، وقت و محل انجام آن صورت پذیرد، می‌تواند منجر به عوارضی از قبیل ضعف دهانه معده، کم‌خونی، ضعف حرارت غریزی و قوای جسمانی، فراموشی و کاهش حافظه، بیماری‌های پوستی و حتی غلیظ ‌تر شدن خون شود که خطر گرفتگی‌های عروقی و حملات قلبی در سال‌های بعد از حجامت را افزایش می دهد.

دکتر فلاح خاطرنشان کرد: عمل حجامت به عنوان یکی از راه‌های درمانی در این مکتب اصیل و دیرینه، حتما باید با صلاحدید پزشک معالج صورت گیرد.

وی افزود: شایعاتی نظیر اینکه هر کسی می‌تواند سالی یا فصلی یک بار حجامت کند تا بیمار نشود مورد تأیید متخصصان دانشگاهی طب سنتی ایران نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.