کوتاهی دست بیماران خاص از دارو

نشانه‌های نابسامانی در بخش دارو روز به روز آشکارتر می‌شود و علاوه بر گرانی دارو برخی داروها نیز در بازار نایاب شده است.

بیماریِ حوزه دارویی کشور روز به روز حادتر می‌شود، تا جایی که کار از درمان گذشته و جان بیماران به خطر افتاده است.

 اگرچه هنوز مردم با افزایش چند باره قیمت دارو در دو سال گذشته کنار نیامده‌اند، اما دیگر مشکل قیمت‌ها نیست، بلکه دارویی در بازار نیست و جان بیماران خاص از جمله تالاسمی، هموفیلی، و سرطانی به خطر افتاده و موجی از نگرانی را به وجود آورده است.

وضعیت کمبودهای دارویی و افزایش قیمت آن در سال گذشته کار را به جایی رساند که «کمیته بحران دارو» به منظور مقابله با این مشکلات از سوی دولت تشکیل شد. اواخر سال گذشته بود که خانم وزیر بهداشت اعلام کرد که قیمت دارو با نوسانات قیمت ارز افزایش پیدا نمی‌کند. اما واقعیتِ امروز بخش سلامت چیز دیگری می‌گوید و  این ادعای خانم وزیر را تکذیب می‌کند.

از طرف دیگر قیمت داروهای وارداتی به کشور هم چند برابر شده است. دلیل این افزایش قیمت آن است که به دلایل تحریم سیستم مالی کشور، واردکنندگان دارو نمی‌توانند به صورت مستقیم به حساب کارخانه‌های داروسازی‌ خارجی پول واریز کنند و مجبورند مسیر طولانی‌تری از طریق صرافی‌ها برای پرداخت پول طی کنند که این خود باعث افزایش هزینه واردات دارو می‌شود.

هم‌اکنون ۹۶ درصد داروهای مصرفی مردم در داخل کشور تولید، اما فقط حدود ۴۰ درصد از مواد اولیه این داروها در داخل کشور تولید می‌شود. کارشناسان می‌گویند نوسانات ارزی باعث افزایش قیمت مواد اولیه بسیاری از داروهای وارداتی و در نتیجه افزایش قیمت دارو شده است.

بر اساس قانون چهارم و پنجم توسعه، سهم مردم از هزینه‌های درمانی که هزینه دارو بخشی از آن است، باید ۳۰ درصد باشد. این قانون اما هیچ‌ وقت اجرا نشده و در حد ادعای مسئولان باقی مانده است. حتی برعکس این مردم هستند که ۷۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کنند و دولت ۳۰ درصد!!
 
با کمبود دارو جان ده‌ها هزار کودک هموفیلی در خطر است

 مدیر عامل کانون هموفیلی ایران از کاهش سطح دسترسی بیماران هموفیلی به فاکتورهای خونی خبر داده و گفته در حال حاضر تمامی عمل‌های جراحی قابل پیش‌بینی برای بیماران هموفیلی به دلیل کمبود دارو لغو شده است.

داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی که از فرآورده‌های خونی تشکیل شده، اساسا وارداتی است و هنوز هیچ کدام از گزینه‌های تولید داخل وارد بازار دارویی کشور نشده‌اند.

همچنین چند روز قبل هیأت مدیره کانون هموفیلی ایران طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس فدارسیون جهانی هموفیلی و رئیس سازمان بهداشت جهانی در رابطه با به خطر افتادن سلامت بیماران هموفیلی به دلیل تحریم ایران، هشدار و تأکید کرده‌اند که کمبود دارو جان ده‌ها هزار کودک هموفیلی را به مخاطره انداخته است.

همچنین رئیس انجمن تالاسمی ایران با تأیید کمبود داروی تزریقی بیماران تالاسمی گفته که بیماران تزریقی در تأمین داروی مورد نیازشان با مشکلات خاصی مواجه شده‌اند.

چند ماه قبل دبیر سابق انجمن داروسازان نسبت به کمبود دارو به دلیل مشکل نقدینگی هشدار داده و گفته که در صورت اصلاح نشدن نقدینگی، در شش ماهه دوم سال مواد اولیه داروها تمام و دارو نایاب می‌شود.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفته که واردات داروهای بیماران مبتلا به سرطان و ام اس به دلیل عدم تخصیص ارز مرجع با مشکل مواجه شده و با وجودی که مسئولان می‌گویند ارز مرجع مورد نیاز جهت واردات دارو را در اختیار وزارت بهداشت می‌گذارند، اما عملا این اتفاق نمی‌افتد.

همچنین رئیس انجمن جراحان ایران گفته مشکلات صنعت تولید دارو در کشور جدی است و نشانه‌های آن چندان هم غیر قابل رؤیت نیست و اگر مسئولان تدبیر نکنند در آینده با مشکلات جدی و حتی بحران در عرصه دارو مواجه می‌شویم.

در کنار همه اینها مسئولان اما همچنان نگاه دیگری به موضوع دارند. رئیس سازمان غذا و دارو گفته که کمبود دارویی در کشور نداریم و هم داروهای تولید داخل و هم داروهای وارداتی به اندازه کافی در کشور وجود دارد و حتی ذخیره هم شده و مردم هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.
به نظر می‌رسد آن چیزی که از تأیید این مسئولان مهمتر است جانِ در خطر و دستان خالی از دارویِ بیمارانی است که این روزها در بازار سیاه در به در به دنبال دارو می‌گردند.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.