کوتاهی دست دلالان از بازار و خالی شدن شکم ماهی‌ها

۲۲ آبان ،

45-137.jpg

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی از تعیین کد رهگیری برای ماهیان پرورشی از ابتدای آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: در این این طرح ماهی به صورت شکم‌ خالی و با تاریخ مصرف در بازار عرضه می‌شود همچنین دست دلالان از بازار کوتاه و قیمت‌ها منطقی‌تر می‌شود.

محمد تقی لشگری درگفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های کد رهگیری از ماهیان پرورشی از سه سال قبل گفت: اتحادیه‌ها مجری این طرح می باشند و همهی تصمیمات در شورای سیاست‌گذاری با تشکیل مجمع تشکل‌های آبزیان و نماینده سازمان شیلات اتخاذ می‌شد.

وی با اشاره به این که باید این طرح به صورت پایلوت در شهریورماه انجام می‌شد گفت: از اوایل آذرماه این طرح اجرایی خواهد شد.

لشگری درباره مراحل اجرای طرح کدگذاری ماهیان پرورشی عنوان کرد: ابتدا باید همهی مزارع اعم از مجاز و غیر مجاز (بیش از دو هزار مزرعه غیرمجاز در حال فعالیت‌ می باشند) را شناسایی کرده و برای آنها کد رهگیری تعریف کنیم تا ضمن رصد فعالیت‌های آن‌ها با همکاری سازمان دامپزشکی ماهی شکم‌ پر تن پاک در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی درباره تأثیر تعیین کد رهگیری در قیمت محصول اظهار کرد: اگر اهداف و برنامه‌های این طرح به صورت کامل اجرایی شود چندین حلقه از دلالی‌های غیراصولی حذف و سبب می‌شود تا محصول با یک واسطه به دست مصرف‌کننده برسد که در این صورت همچون طرح کدگذاری اخیر میگو، تولیدکننده و مصرف‌کننده منتفع خواهند شد.

وی افزود: پس از شناسایی مزارع باید امکاناتی فراهم شود تا ماهی از مبداء به صورت شکم خالی و در جعبه‌های یونولیت یخ‌گیری شود و با ۱۴ روز تاریخ مصرف در بازار عرضه شود.

لشگری با انتقاد از عرضه فله‌ای ماهیان پرورشی در بازار مصرف گفت: برای حصول اطمینان از وقت دقیق ماندگاری یا انقضای این محصولات باید چند محموله در بازار عرضه شود و آن را به آزمایشگاه‌های معتبر ارائه کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.