کودکان چگونه با مرگ روبرو می شوند؟

بی گمان فوت پدر، مادر یا اعضای دیگر خانواده نسبت به سایر بستگان بر عواطف کودک تاثیر بیشتری می گذارد و موجب اضطراب و پریشانی کودک می شود.

سید حمید حسینی توان کارشناس ارشد روان شناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بدیهی است نگرش و برداشت کودک درباره مرگ از نگرش ها و دیدگاه های پدر و مادر و اعضای خانواده درباره ی مرگ گرفته شده است و البته نگرش اعضای خانواده نیز درباره مرگ از فرهنگ ، تاریخ، دین و آداب و رسوم جمعی متاثر است.

وی افزود: برای بازگو کردن مسئله ای مانند مرگ با کودک در نظر گرفتن شخصیت او بسیار حائز اهمیت است چرا که کودکان که دارای شخصیت برون گرا هستند ساده تر از کودکان درون گرا با مرگ روبرو می شوند و زودتر به تعادل روانی می رسند.

حسینی گفت: هنگامی که اطرافیان علت مرگ اعضای نزدیک خانواده را برای کودک بازگو نمی کنند موجب می شود آنان گمان و برداشتی نادرست از مرگ در ذهن داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: هیچ پدر و مادری دوست ندارد چهره ی فرزندش را غمگین و افسرده ببیند اما پنهان کردن حقایقی درباره مرگ از کودک مانند بیماری های مزمن، سانحه ها و پیش آمدهای ناگوار بر ناآگاهی ، خیال پردازی و برداشت های دور از واقعیت کودک می افزاید و روان او را دچار آسیب هایی می کند که گاهی تا بزرگسالی همراه او خواهد ماند./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.